expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 2 januari 2016

ZZ Top - Velcro fly

2016 inleds rockigt och skäggigt! Om du frågar ett ZZ Top-fan om deras favoritlåtar så kanske du får till svar låtar av modellen "Tush", "Legs" eller "Sharp dressed man". Många kanske föredrar bandets mest rockiga dagar i början av karriären. Däremot så lär inte så många säga låten "Velcro fly" som får anses som en av bandets mest bortglömda låtar. Antingen så älskar man bandets mer discofierade platta "Afterburner" eller så hatar man den och för mig var den här mer kommersiella tiden åren då jag upptäckte bandet så jag har en stor plats i hjärtat förstås för deras 80-talsalster. "Sleeping bag", "Sharped dressed man" och "Viva Las Vegas" är bland det skönaste i rockväg man kunde höra på 80- och det tidiga 90-talet. Men "Velcro fly" från 1986 står ändå i en klass för sig för mig. Egentligen är det rätt märkligt, eftersom låten inte har så mycket av vare sig refräng och vers utan mest en pumpande trummaskin, gitarrsolo och en enda stor refräng till melodi. Men jag är enormt svag för sköna produktioner och Bill Hams häftigt matande trumkomp och "skäggens" gitarrspelande verkligen får låten att fastna som ett stentufft tuggummi!

Rent stilmässigt är detta egentligen ett sånt stort steg från ZZ Top som det går, där man får se de tre skäggiga Texas-medlemmarna dansa i videon på ett sätt som är så långt ifrån tung boggierock som det är möjligt. Idén från början var, har jag för mig, att "Velcro fly" skulle vara en sorts modedans, liknande senare tidens "Macarena" eller "Ketchup-dansen", men det slog aldrig riktigt igenom. Kanske för att dansstilen var för avancerad, när den nu var gjord av en av drottningarna på koreografområdet, Paula Abdul.

Singeln är lite speciell för mig personligen. Den är köpt på Förlorade Favoriter i stan i mitten av 90-talet och kostade då hela 30 kronor, men redan då älskade jag låten vilket gjorde detta till den allra första begagnade singel med höjt pris som jag köpte. Just då var detta en ännu mer ovanlig singel från ZZ Top så det är möjligt att priset kanske funkade då, men idag hade jag nog inte tagit det priset. Men musiken är ju av högsta klass, så varför inte...

B-sidan på singeln heter "Woke up with the wood" och är ett albumspår från plattan "Afterburner". Den plattan är riktigt bra och följaktigen också låten, som passar perfekt på baksidan av en boogiediscolåt som "Velcro fly". Så det är väl bara då att höja och vifta på armarna och göra "Velcro fly", antar jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...