expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 7 mars 2016

Owen Paul - My favourite waste of time

Jag köpte min allra första egna platta 1986 och som jag har skrivit i en av mina allra första artiklar så var min första skiva Paul Hardcastles självbetitlade debut från året innan. Med andra ord så slog det mig att min skivsamling därmed fyller 30 år i år! Jag ägde dock musik i fysiskt format lite tidigare i form av min första singel, Whams "Freedom", men den singeln fick jag i present så jag känner att den inte riktigt räknas som start. Och för att fira mina 30 år som samlare så hade jag tänkt att ägna ett tag nu åt äldre skivfynd, skivor eller singlar som tillhör några av mina första och tidigaste i min samling. Självklart är det bland dessa jag har mest minnen och nu när skivsamlandet var i rullning så att säga så kan jag kosta på mig att räkna in skivor jag har fått där efter också.

Därför kan jag nu skriva om en låt och artist som jag nästan helt glömt bort. Här kan vi snacka bortglömd låt för detta är en hit jag inte har hört på en halv evighet och som jag just upptäckte att den faktiskt var riktigt bra! En äkta "One-hit-wonder" från Skottland vid namn Owen Paul, född med efternamnet McGee. 1986 kom en lagom skön och mysig gitarrdänga som folk gick och nynnade på rätt mycket det året, "My favourite waste of time". Ja, jag vet att det egentligen är en cover, av amerikanen Marshall Crenshaw, men den versionen blev aldrig någon riktig hit utan man kan säga att för den stora massan var det Owen Paul som gjorde den stor. Om jag ska välja så måste jag för en gång skull hellre berömma covern, för Crenshaws lunkande 60-talspastige från 1979 känns rätt trist. Owen Pauls version däremot är en pigg, charmig och somrig gitarrhit, som jag dock hörde mig rätt less på under några år. Med det resultatet så känns det rätt märkligt att man nu inte har hört den på minst ett decennium istället, men det är kul att för en gångs skull få återbekanta sig med en gammal klassiker! Det sker inte så ofta.

Den här singeln får, om jag inte minns helt fel, betraktas som den andra singeln någonsin i min ägo, efter Wham, och jag fick den i födelsedagspresent av en familjevän till oss 1986. Jag var rätt överraskad när hon i vardagsrummet sträckte över en sån där fräck omslagslåda för singlar man ger bort i present. I den låg då den här låten, som jag då tyckte var helt OK, men inget jag aspirerade på att skaffa. Men jag lyssnade förstås på den till dess, som jag sa, radion körde sönder låten helt i ett par år.
     B-sidan på singeln heter "Just another day" och är snyggt producerad, men melodin passerar rätt obemärkt förbi.

Owen Pauls vidare karriär tog ett abrupt slut när han nästan direkt efter första plattan hamnade på kant med skivbolaget och lämnade skivbranschen i 15 år. Man kan väl säga att om man sen blir sångare i ett band som kallas "Ex-Simple Minds", alltså ett band med före detta medlemmar i ett mer känt band som försöker rida på vågen av detta band, så kan ju inte vägen till berömmelse ha gått spikrakt direkt.

Jag ägde dock Owen Pauls debutplatta, "As it is", under några år, en rätt blek och intetsägande platta, innan den rensades bort i den årliga städningen i samlingen. Men den har faktiskt ett spår till som faktiskt är riktigt bra och som jag hörde några gånger i radions Kulan I Luften, "Somebody's angel" och eftersom jag inte äger plattan och den låten längre och för att ge en liten bonus så bjuder jag också på den låten som klipp. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon riktigt bra video på "My favourite waste of time" så jag tar en version med bara ljud.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...