expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 16 mars 2017

Chicago - If you leave me now

Nyligen så tog jag på mig uppdraget att rangordna de 10 bästa låtarna från 70-talet på min Youtube-kanal, vilket var en riktigt svår uppgift. 70-talet är ju ännu rätt ny företeelse i min samling så ännu nyförälskad i detta musikaliska decennium som jag är så var det MÅNGA jag ville ha med. Men ettan kändes rätt klar från början, för för mig har Chicagos "If you leave me now" från 1976 alltid haft en stor plats i mitt musikaliska hjärta.
Jag hade en period runt 1987-88 då jag lyssnade väldigt flitigt på 60- och 70-talsmusik (och droppade det sen) och denna klassiker var en av låtarna som jag spelade in och hörde en hel del på då.

Följare av min blogg minns kanske har förstått att Chicago i överhuvudtaget är en av mina favoritgrupper från den eran. Få kan skapa det ös och det gung och blås som Chicago kan och för mig så är alla stilar välkommen. Både deras mer funkrockiga period i början av karriären, samt deras mjukare stil under 70-talets mitt, och deras mer kommersiella rockballadsera under 80-talet, jag sväljer allt! Framför allt om Peter Cetera sjunger, men både Robert Lamm och Bill Champlin passar in minst lika bra.

"If you leave me now", från deras likaledes lysande platta "Chicago X", är en sockersöt ballad som är så sensationellt lysande producerad och arrangerad att jag får gåshud när jag hör den. Lyssna på stråkarna kombinerat med Ceteras ljusa och gälla stämma, för att inte tala om melodin! Det här är ju bara vacker musikalisk poesi! Låten blev också en av bandets allra mest kända och största hits och har sen dess använts om och om igen i TV-serier, filmer samt även "Grand theft auto V".
     Chicagos skivor har jag haft lycka med att hitta här och var, men däremot är det något svårare med deras vinylsinglar, de äldre alltså. Så på Sundsvalls skivmässa hösten 2015, i montern tillhörandes Stockholmsbutiken Record Hunter, så kunde jag till min glädje hitta två stycken, både denna och "Baby, what a big surprise".

B-sidan på "If you leave me now" är en annat spår från "Chicago X", "Together again", som också är en mästerlig komposition. Lyssna framför allt på växlingen mellan den mer gungande och blåsiga inledningen och den riktigt snygga och lugna delen 45 sekunder in i låten! Självklart så bjuder jag på smakprov från både A- och B-sida här och "If you leave me now" i en riktigt snygg liveupptagning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...