expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 24 september 2018

Soul II Soul - Volume V: Believe

Den här skivan (erkänner, inte helt perfekt fodral) med engelska danskollektivet Soul II Soul är ett av fynden under sommarens regn av CD-skivor från Erikshjälpen och, jag erkänner, jag var tveksam först. Jag gillade ju Soul II Soul och deras legendariska två första plattor med drömska househitar som "Back to life", "Get a life" och "A dreams a dream". Det är väl inte omöjligt att jag även kommer att skriva om någon av dessa två i framtiden. Jazzie B under växlingen mellan 80- och 90-tal var en expert på att blanda den då moderna housemusiken med element från jazz och soul och det lät enormt vackert och avkopplande! 

Men 90-talet totalt sätt var inte direkt Jazzie B's gyllene decennium. 1992 kom bandets tredje volym och det lilla jag hörde från den, vilket var typ två singlar, var inte dåligt, men rätt ointressant. Jag insåg att Soul II Souls storhet var de två första plattorna och stod fast vid det hela tiden, trots att jag sen dess sett den tredje plattan på idel loppisar.
När jag så såg denna "Volume V: Believe", alltså deras femte utgåva, så var jag lite tveksam. Den är gjord 1995, en tid då den engelska housemusiken ändrat riktning flera gånger sen storhets perioden. Kanske det till och med hade blivit ett rapband av dom.

Men varför inte, det kunde ju vara bra också, tänkte jag när jag såg att Caron Wheeler fortfarande var inblandad i projektet. Så jag gav den här plattan en chans och det var ett väldigt klokt beslut.
Jag ska inte säga att detta är lika starkt som låtarna på de två första plattorna. Trots allt saknas det riktiga hits på plattan. Det finns ingen låt med samma gnagande refräng som "Back to lie" eller barnkören i "Get a life". Huvudsingeln här är låten "Love enuff" och är riktigt bra, men saknar något som gör att man kommer ihåg den en längre tid.
Men däremot är Jazzie B's förmåga att producera avslappnande och mjuk acid jazz med dansljud och stråkar intakt, även om den samtidigt inte är lika houseinfluerad som den var förut. Det här är enormt vacker och skön danssoul med riktigt bra sångerskor, förutom Caron Wheeler även Melissa Bell och Charlotte.

Ett antal låtar är instrumentala och låtar som "How long" och "Game dunn" är riktigt lysande, medan vokala låtar som "Feeling", "Sunday" och "I care (Soul II Soul)" smeker riktigt skönt och har ett coolt danssound! Detta är kanske inte det hippaste för sin tid eller den platta som låter med 1995, men det är likväl en fantastiskt bra platta med ett Soul II Soul som ändå försöker ta några steg framåt även om man inte vill släppa sitt signum. Och vill ni veta vad Jazzie B tycker om det hela, lyssna på avslutande "B groove" där han lugnt rappar om Soul II Soul av denna årgång. Och jag kommer nog att köpa deras tredje platta nästa gång jag ser den...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...