expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 11 januari 2019

Thåström - Centralmassivet

Utgivningsår: 2017
Skivbolag: Razzia
Betyg:
4/5
Det började med en stockholmsresa i maj 2017. När jag och en kompis gick förbi en annonspelare så stod det på en annonslapp, "Thåström - ny singel "Vid Old Point Bar"". Jag noterade det och tänkte:
"Jag kan ju kolla upp den på Youtube och se om den är bra..."
Hemma igen och jag kollar upp ovan nämnda låt. Den är ju helt fantastisk, kanske bland det bästa Thåström gjort sen "2+2" 1999. Hela den sommaren lyssnar jag på Thåströms låt och blir väldigt intresserad av den nya plattan "Centralmassivet" efter att ha hört den minst lika lysande uppföljaren "Körkarlen", som kan jämföras med Thåström goes Depeche Mode! Plattan går högst upp på önskelistan!

Förra våren, 2018, fick jag till slut tag i den, på vinyl för ett väldigt billigt pris på "Vinylstallet", vår skivaffär! Ett lite lätt vattenskadat omslag, men en kanonfräsch skiva förstås. Den överlägset nyaste vinyl jag äger. Nej, hela plattan andas inte Depeche Mode för att "Körkarlen" gör det och för att "Vid Old Points Bar" har en del drag av deras "I feel you" och det är förståeligt varför dom två singlarna var just dom som blev det. Men detta är ändå fantastiskt bra! "Centralmassivet" är spännande, suggestivt och tungt. Produktionen är lysande och stundtals stor och mäktig och Thåström tar i för allt vad han är värd. Jag tycker detta är en mäktig skiva som är enormt välgjord! Kanske inte de lättaste melodierna hela vägen, men ändå bland det bästa Thåström har gjort i soloväg någonsin!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...