expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 1 maj 2019

Real Life - Flame

Real Life - Flame
Utgivningsår:
 1985
Skivbolag: Curb Records
Betyg: 3/5
Det är banne mig inte lätt för mig att hitta bra synthpop eller synthdisco från 80-talet numera eftersom jag tenderar till att springa på sånt jag redan har. En nackdel med en stor skivsamling. Just nu känns det som att det vore en gyllene dröm att få komma till en second hand och bara hitta högar med bra 80-talsplattor som jag inte har. Därför var det en lättnad att hitta denna andra platta med australiensiska Real Life, ett band jag har skrivit om förut för fem år sen.

Denna platta saknar en del som "Heartland" hade, men den har samtidigt något som ändå gör den riktigt bra, en kanonsnygg ljudbild och sköna synthmattor. Det doftar 80-talets mitt om "Flame" och det låter väldigt vackert!
     Tyvärr så saknar den också en hel del av den mystik som omgav "Heartland" och dess singlar. Megahiten "Send me an angel" och den sorgligt bortglömda "Openhearted" är så speciellt uppbyggda med en aura av spänning och mystisism i ljudbilden och melodierna. Detta förstärktes av sångaren David Sterrys unika och ledsna sångröst.
   
Dom melodier vi möter här inte dåliga, men mer av vanliga synthpopmelodier från 80-talet där det saknas rejäla hitar. Singlarna "Face to face" och kanske främst "Flame" passerar rätt obemärkt förbi, där "Send me an angel" nästan räknas som en synthikon man minns. Och David Sterry verkar ha gått hos en sångpedagog och tränat upp rösten till en nivå som inte alltid passar honom och där den värsta gnälligheten, som ändå karaktäriserade "Heartland"-hitsen, nästan är mer undangömd.

Men som sagt, det är otroligt snygg produktion och synthpop som redan direkt sätter tonen och lyfter plattan. Så vill man att det ska dofta 80-tal och vill höra galanta synthljud i dansant form så är denna platta att rekommendera, även om melodierna inte alltid är något man direkt lägger på minnet. Det är ett helt acceptabelt och riktigt bra album ändå och kommer att bli kvar i samlingen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...