expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 27 augusti 2019

The Affair - If only you could be mine

The Affair - If only you could be mine
Utgivningsår: 1995
Skivbolag: 4th & Broadway/Island Records
Andra spår: If only you could be mine (2B3 Mix)
If only you could be mine (
Extended Original) 
If only you could be mine (
Wag Ya Tail - Legend Of Zen Mix)

Det är kul att komma hem med nåt som man inte har en aning om vad det är och det visar sig vara hur bra som helst. Ännu bättre är det förstås om man inte behövt betala en enda krona för det. Den här singeln var en av alla gratis skivor jag fick under loppisen i mitt bostadsområde för drygt en månad sen.

Vilka The Affair var hade jag inte en aning om. Jag chansade lite här när det ändå var gratis och tog den här singeln också. Jag fick en viss känsla dock att det kunde vara nåt soulaktigt. Magkänslan sa rätt! Det har blivit lite klarare, men inte så mycket. Bandet är brittiskt och består av Steve Carmichael och Hazel Fernandez, varav den senare var körsångerska till Jamiroquai. Två plattor släppte dom och denna singel från 1995 var deras sista singelsläpp. Vad som är klart dock är att detta är helt otroligt bra! "If only you could be mine" är en skön och tillbakalutande brittisk soulpärla med en väldigt snygg melodi och med både acid jazz, Soul II Soul-mys och house i brygden. Och kören i bakgrunden är bland det bättre jag har hört i genren! Producenten heter Errol Henry, vilket faktiskt inte säger mig något alls, men det känns som ett namn att hålla utkik efter.

Varför denna dock passerade långt under radarn 1995 kan jag på sätt och vis förstå. Det låter mer 1990-91 än 90-talets mitt och var förmodligen inte tillräckligt trendig musikaliskt. Men det är samtidigt väldigt synd att The Affair inte blev större och den här låten mer spelad och ihågkommen, för detta är lysande musik! Så då får jag träda in och upplysa Sverige om brittisk soul när den är som allra bäst. Lyssna och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...