expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 8 juli 2020

Dom 50 bästa låtarna från 1980!



För några månader sen publicerade jag en lista över dom 50 bästa låtarna från 1984, en lista jag hade gjort i en Facebookgrupp jag är med i. Räkna med att det kommer att poppa upp top 50-listor från 80-talet med jämna mellanrum, ungefär var tredje eller fjärde månad, eftersom vi kommer att göra många såna i denna grupp under den närmaste tiden. Nu har vi botaniserat i 80-talets första år, 1980.

1980 är ett år som jag förut sett som det svagaste 80-talsåret, kanske främst för att jag inte haft något förhållande till det året. Jag var på mitt sjunde år då och mitt musikintresse var främst kopplat till barnprogramssignaturer så några aktuella minnen finns knappt. Snarare så har jag alltid sett 1980 som en trist och blaskig rest från 70-talet som inte utvecklat nåt nytt eller avvecklat det gamla. Vad fel jag hade! De senaste åren så har jag insett att 1980, inte kanske är mitt favorit år direkt, men har väldigt mycket som stod i startblocken för något nytt och som samtidigt hade den andra foten kvar i det trygga på andra sidan 70-talet. Så mycket kanonbra soul som kom det året, och många av dom plattorna har ni kunnat läsa om här. Också synthpopen som började sina första stapplande steg mot framgång med många kanonbra band med spännande och kittlande mystisk musik! Så 1980 blev ändå en svårare lista att göra än jag hade trodde, även om ettan hade varit självklar sen första start. Så välkomna att frossa bland låttitlar från ett år som experimenterade inför vad som komma skulle, 80-talets första år 1980!

1 Visage - Fade to grey
2 Barbra Streisand - Woman in love
3 George Benson - Give me the night
4 David Bowie - Ashes to ashes
5 John Lennon - Woman
6 Leo Sayer - More than i can say
7 Randy Crawford - One day i'll fly away
8 The Korgis - Everybody's got to learn sometime
9 John Foxx - Underpass
10 Shalamar - Make that move
11 Jermaine Jackson - Let's get serious
12 Ultravox - Vienna
13 OMD - Enola gay
14 Stevie Wonder - Masterblaster (jammin')
15 John Lennon - (Just like) starting over
16 Sniff n the tears - Poison pen mail
17 The Brothers Johnson - Stomp
18 Dr Hook - Sexy eyes
19 Olivia Newton-John & Electric Light Orchestra - Xanadu
20 OMD - Electricity
21 Rufus & Chaka Khan - Any love
22 David Bowie - Fashion
23 The Pretenders - Brass in pocket
24 Loleatta Holloway - Love sensation
25 Roberta Flack & Donny Hathaway - Back together again
26 Abba - The winner takes it all
27 Blondie - Call me
28 Simple Minds - I travel
29 Johnny Logan - What's another year
30 Billy Joel - All for Leyna
31 Fad Gadget - Ricky's hand
32 Anders F. Rönnblom - Jag kysste henne våldsamt
33 Lio - You go to my head
34 The Detroit Spinners - Working my way back to you
35 New Musik - Living by numbers
36 Spandau Ballet - To cut a long story short
37 Mikael Rickfors - Tender turns tuff
38 Kenny Rogers - Coward of the county
39 SOS Band - Take your time (Do it right)
40 Orleans - Bustin loose
41 Alf Robertson - Olles Bar & Grill
42 Sniff n the tears - Rodeo drive
43 Bad Manners - Ne-Ne Na-Na Na-Na Nu-Nu
44 Paul Sahlin - Tusen sekunder
45 Aretha Franklin - Can't turn you loose
46 Seals & Croft - Try your love
47 Michael Jackson - Off the wall
48 Japan - Nightporter
49 Gyllene Tider – När vi två blir en
50 Linda Clifford - I'm yours

Nu kanske en del funderar vart årets riktiga megahits finns, Diana Ross superhits detta år, Tomas Ledins mellovinnare, Lipps Incs "Funky town", alla Police låtar, Queens "Another one bites the dust" eller Irene Caras "Fame". Tyvärr är detta också ett år med mängder av totalt sönderspelade låtar så många stora försäljningssuccéer fick stryka på foten helt enkelt. Någonstans är det väl roligare att upptäcka nytt istället för att än en gång höra "den där jättehiten" igen. Förhoppningsvis kanske ni upptäcker något nytt när ni börjar kolla upp sånt från denna lista ni inte känner igen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...