expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 25 augusti 2021

Eldkvarn - Legender ur den svarta hatten



Eldkvarn - Legender ur den svarta hatten
Utgivningsår: 1991
Skivbolag: EMI Svenska
Betyg: 3/5
Eldkvarn har varit med många gånger på bloggen, inte helt utan anledning dock eftersom dom är ett av mina favoriter av svenska band. Men den här gången var det på vippen att jag höll på att skriva att det är kanske bandets sämsta platta. Det ordnade sig till slut och det är ändå en helt OK platta, men dom har gjort bättre.

För efter första sidan var jag lite besviken, där inledande "Rosen i Sevilla" känns fel från början, "Bom bom bom" är en rätt onödig cover på Anne-Lie Rydés två år gamla original "Mitt hjärta slår bom bom", skriven då av just Plura, samt Carla Jonssons "Salta skor" är en tämligen trist historia. "Vi föll genom natten" är en klassiker förstås dock.

Men B-sidan räddar en hel del för där är bandet sig själv igen med lysande melodier och sentimentala och vackra texter. Singeln "Madelene, jag kommer hem" är en helt otroligt vacker och skön låt med vacker Stockholmsbild i texten och "På andra sidan fredag kväll" är också en riktigt bra låt. Så totalt sätt så är det inte en dålig platta alls, även om den till en början kändes skrämmande tam för att vara Eldkvarn. Den är bra, men kunde vart ännu starkare. Och eftersom jag vill komplettera Eldkvarn-samlingen så blir den så klart kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...