Sidor

måndag 5 maj 2025

Sundsvalls skivmässa - större än någonsin!


Början av maj innebär inte bara att man tar sina fanor och plakat med politiska budskap och går ut och demonstrerar. Det brukar även vara dags för vårskivmässa på Pipeline här i Sundsvall och om det var en fattig mässa i höstas så var det kanske den största mässan någonsin nu. Åtminstone vad andelen säljare gäller, för nu hade man öppnat upp en dörr till för att få plats med fler skivbord och plötsligt så mässan gigantisk ut (gigantisk med Sundsvalls mått mätt förstås). Men det var även helt OK andel med besökare också och totalt ett stort steg från höstens minimässa. 

Däremot brukar det vara olika från gång till gång vad gäller priserna och den här gången var det en dyrare mässa där fokuset låg på dom dyrare samlarobjekten, men där också en del skivor fått löjligt dyra priser. Jag vet att Arne Domnérus klassiska liveplatta "Jazz at the Pawnshop" har ett ganska högt prisvärde, men 1000 kronor för den, framför allt när jag betalade en tia för den, kändes mer komiskt än vettigt. 
     Nå, jag kände att jag hade lite problem att komma igång och hitta vettiga saker till vettiga priser som jag inte hade och andelen blev inte lika mycket som annars, men det kan ju inte lyckas jämt. Och det är ju inte som att jag kom hem tomhänt, den dagen kommer nog aldrig att komma. Jag är nöjd med det jag kom hem med så när det nu är inte blev en hel invasion i skivsamlingen så kan jag som artikeln efter höstens mässa lite snabbt gå igenom skivorna en och en. Det var i stort sätt bara jazz och 70-talssoul som jag köpte, men jag kände att det var riktigt spännande saker.

LP:
Howard McGhee et Milt Jackson: Howard McGhee är en trumpetare som man inte hittar så ofta i skivbackarna. En underskattad boptrumpetare som fanns lite här och var. Milt Jackson är ju då alltså vibrafonisten i The Modern Jazz Quartet. Inspelningarna är från 1948 och den här utgåvan är tydligt en 60-talsutgåva, släppt på Savoys franska bolag. Dom Howard McGhee-plattor jag har är båda nyare utgåvor så en riktig platta med 40-talsinspelningar är mumma!

George Benson - Summertime:
Ett parallellfall vad gället utgåvan är det här. George Benson, en av dom bästa jazzgitarristerna någonsin i en utgåva från 1978 med inspelningar äldre än så. I det här fallet är dom från 1966-67 och med Bensons första egna band någonsin, där Ronnie Cuber är med på barytonsaxofon och Lonnie Smith på hammondorgel, så detta ska bli riktigt spännande att höra!

Duke Ellington - Such sweet thunder:
En Duke Ellington som vågar sticka ut och göra udda saker är alltid intressant och när The Duke skapar låtar som är baserad på Shakespears pjäser så känns det riktigt spännande! Projektet kom till efter att Ellington och Billy Strayhorn hade spelat i Kanada samtidigt som en Shakespear-festival var i stan och hade haft ett samtal med festivalarrangörerna. Det här är då också en återutgåva, originalet och inspelningarna är från 1957, men det är ett sånt speciellt projekt att det här ska bli riktigt kul att höra. 

Zulema - Ms. Z:
Soulsångerskan Zulema Cusseaux har förekommit en gång tidigare, men hon har inte blivit lättare att hitta skivor med på dom drygt 8 år sen jag hittade min första skiva med honom. Jag hörde henne första gången i ett avsnitt av klassiska TV-programmet Soul Train och blev fascinerad av henne och hennes musik direkt. För 30 kronor har jag dock till sist hittat ännu en platta med henne.

Mother's Finest - Mother factor:
Funkrockarna Mother's Finest skrev jag om för två år sen när jag hyllade plattan "Another mother further" och sen hittade jag en riktigt bra liveplatta på skivmässan senare samma år. Det här är plattan efter den riktigt bra föregångaren och även den sålde guld så förhoppningarna på denna är skyhöga!


CD:
The Killers - Sam's town: The Killers är ett band som jag inte alls var intresserad av under deras peakperiod, men som jag långsamt (som alltid) blivit allt mer intresserad av och kulmen nåddes förra sommaren när jag köpte hela tre tidiga plattor med dom på en gårdsloppis utanför stan. "Sam's town" är bandets andra platta från 2006 och är producerad av Flood som framför allt har proddat en del fantastiska Depeche Mode-plattor. Detta ska bli intressant.

Freak Power - Drive-through booty:
Innan Fatboy Slim var ett faktum och efter att The Housemartins splittrats så hade Norman Cook ett antal andra dansprojekt. Beats International hade ju en riktigt bra hit i "Dub be good to me", Pizzaman blev lite kult med sin enda platta, medan det här projektet, Freak Power, är väldigt bortglömt. Tydligen är det inget Cook själv sörjer utan han ska ha känts väldigt obekväm och opassande i bandet. Men musiken och plattan från 1994 verkar riktigt spännande och det ska bli riktigt kul lyssning. Som ett Fatboy Slim-fan är detta ett måste att utforska. 

Som sagt så blev det väl inte den mässa som jag köpte allra mest från, singlar var det inte jättemånga av, men själva mässan utvecklades till det bättre och blev större och det kändes viktigast. Sen förekommer det lite diskussioner om priserna som Pipeline tar per bord av säljarna, att dom är för höga, så det blir intressant och se vad som blir av det. Men min hatt är likväl av för Tomas Lundmark, Pipeline och deras jobb med mässan!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar