expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 3 augusti 2009

Woody Herman & His Orchestra - Early autumn/Keeper of the flame

78-varvsskivor, eller stenkakor som de vardagligt kallas, har varit en del av min samling i ca 5-6 år nu, ja, åtminstone de som är i jazzgenren. Jag samlade äldre klassiska stenkakor först och var inte alls förtjust i jazzkakor, främst på grund av att jag inte tyckte det var värt. 10 kronor för två korta jazzstycken på en skiva. Men ju mindre och mindre äldre jazz spelades i radion och visades i medierna så insåg jag att om jag ska hitta bra äldre jazz så kanske jag måste gå dit de finns, alltså leta upp 78-varvsskivor med jazz. Och sen är det kul att ha originalutgivningen av dessa jazzinspelningar också. Idag har jag ca 50-60 stenkakor med jazz, men så är det en relativt ny hobby också.

Den skiva jag hade tänkt skriva om idag hittade jag på Erikhjälpen i Timrå för bara en vecka sen. En av mina absoluta favoritjazzlåtar är Woody Hermans 1948 inspelning av Ralph Burns "Early autumn", världens kanske bästa jazzballad. Det finns flera nyinspelningar av den, men detta är den äkta versionen! Gissa om jag blev lycklig när jag hittade den på 78-varvare! Inspelningen är med Woody Hermans s k "second herd", alltså hans andra band som innehöll några av den tidens stora stjärnor och nya framtidslöften. "Early autumn" innehåller det idag klassiska saxofonsamspelet mellan Woody Herman och Stan Getz och som håller för vilken promenad som helst i storstaden en sen sommarkväll. Inte heller ska Terry Gibbs vackra vibrafonspel glömmas bort.
Andra sidan på skivan innehåller en låt som i tempo är den totala motsatsen mot "Early autumn". Det är ett väldigt energiskt storbandsstycke av Shorty Rogers betitlat "Keeper of the flame" och som innehåller namn som barytonsaxofonisten Serge Chaloff, tenorsaxofongiganterna Zoot Sims och Stan Getz och pianisten Lou Levy.

Styckerna visar på storheten på inte bara Woody Hermans band utan också på Stan Getz, som fick sitt genombrott här. Det är bara att lägga på skivan, vrida upp och slappna av!

 Jag bjuder här på båda styckerna, "Early autumn" och "Keeper of the flame".



2 kommentarer:

  1. Hehe, dessa gamla jazzkakor är verkligen trevliga. Jag samlar också, och lägger upp en del på youtube. Så om du vill höra/(se) lite jazz så finns det på www.youtube.com/Falkis1984.

    Trevlig blogg! /Andreas

    SvaraRadera
  2. Tackar för dom orden, Andreas. Det är du som är (var?) Falkis på Recordnerds också? Jag gillar din Youtubesida, framför allt att du spelar just den musik du spelar! Blev glad av att hitta Andy Kirk & The Clouds Of Joy där eftersom dom är lite bortglömda i många jazzkretsar idag. Keep up!

    /Jörgen S

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...