expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 6 november 2014

Wax - American english

Detta år när jag har upptäckt 10CC stort som ett riktigt bra band så känns det helt rätt att ta det ett steg längre. I somras skrev jag ju om plattan "Bloody tourists" och på flera av låtarna sjungs dom av Graham Gouldman. 1983 splittrades 10CC och han började arbeta med en annan 70-talssångare, Andrew Gold, som hade haft hits med låtar som "Never let her slip away" tidigare. Det slutade med att dom spenderade sju månader tillsammans, skrivandes och producerandes låtar. Från början kallades dom "Comman knowledge", vilket floppade. Jag är dock en lycklig ägare till en singel med detta frö till Wax, men det bandnamnets enda platta kom ut först 1998.

1986 slog dom så igenom som Wax med "Right between the eyes" och resten är historia. Det var just den låten som var min väg till detta underskattade och bortglömda 80-talsband. Wax lättsamma och lite lekfulla popmusik, kombinerat med Andrew Golds röst, som har en väldigt naiv och lekfull klang. Detta var ett genialiskt popband som gick sina egna vägar.
1987 kom plattan "American english" som får räknas som bandets mest säljandes av deras tre stycken. Själv köpte jag den här runt 1991 på Fyndlagret här i stan och för mig var huvudmålet främst den låt som för mig är mest Wax, och för många andra också antar jag, "Bridge to your heart". För mig är det en sommarlåt som jag lyssnar MYCKET på i radio under sommaren 1987. Den hade en rolig och charmig melodi som satte sig som berg och vars video, signerad Graham Gouldmans forna 10CC-kompisar Kevin Goodley och Lol Creme, är ett klassiskt och roligt mästerverk i rockvideogenren!

"American english" är en lättsam platta som har trevliga låtar som inte gör en fluga förnär, men som ändå känns väldigt pigg och fräsch! Singlarna, förutom "Bridge to your heart", är det riktigt klatchiga och ösande
titelspåret, som borde ha blivit en riktigt landsplåga, och den satiriska "In some other world", som driver med bluffande politiker och TV-predikanter. Plattan är dock inte en orgie i pigga och lalliga låtar utan blir lite softare under B-sidan, men det är fortfarande väldigt snyggt och bra gjort och jag har alltid gillat Andrew Golds röst! Balladen "The promise" rekommenderas varmt liksom den lite med gitarrbaserade "Call it destiny". Den avslappnande popdängan "Share the glory" är också ett väldigt spännande och bra album spår!
"American english" bryter inga barriärer eller är på något sätt en kontroversiell platta utan en enkel och skön popplatta gjord av två veteraner och lysande musiker med låtar som skapar ett stort leende från öra till öra för den är så rolig och trevlig!

Tyvärr gick det bara nerför sen.1989 kom nästa platta "A hundred thousand i fresh notes" som floppade grovt vilket jag inte förvånas över eftersom den, med undantag från singeln "Achors aweigh", helt saknade låtar som var i närheten så stark som låtarna på den här plattan. Därefter så lade dom ner Wax-projektet och Gouldman återförenade 10CC. Någon osämja kan man inte påstå att det var mellan duon dock, eftersom Andrew Gold både gästspelar och sjunger på 10CCs comebackplatta "...Meanwhile".
Men 2011 så avled Andrew Gold i sömnen efter ett hjärtproblem och en lysande och rolig sångare var borta alldeles för tidigt! Men gudskelov så lever musiken vidare, den glada och positiva ton som detta band alltid hade i sina låtar, kombinerat med lysande melodier och dom roliga videor som gärna drev med saker i tiden.

Så just för att visa på bandets charmiga videor så blir det singlarna som jag visar här, alla tre. Att inte visa "Bridge to your heart" vore snudd på helgerån så givetvis blir det den samt den ironiska "In some other world". Men också ett liveframträdande av "American english" från tyska nyårsgalan "Peters popshow" och lyssna på den helt vilda och totalt engagerade och partajande publiken! Sen när ni är klar med det det kan ni ju också gå in på videons youtubekanal och lyssna igenom andra låtar ur Andrews Golds långa karriär på 70-talet!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...