expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 5 september 2015

Staffan Percy - Elva visor

För ett par år sen skrev jag en artikel om en av absoluta favoriter bland vissångare, en artikel som tyvärr försvann av misstag när jag städade bland etiketterna. Då skrev jag om Staffan Percys singel "Drömmens skepp" och någon dag ska jag skriva om den artikeln, för denne visgigants största och mäktigaste låt förtjänar självklart en plats här. Men för ett bra tag sen upptäckte jag att Staffan Percy, eller Sjögren som han egentligen är född till, har så otroligt många fler fantastiska plattor och låtar att luta sig tillbaka på. Därför så ska jag också skriva om en hel LP med honom.



Staffan Percy är en fantastisk vissångare vars röst är både trovärdig, livfull och mogen. Han skriver otroligt vackra och djupa texter och vågar ta ut svängarna i melodierna och skapa något helt nytt. Det märks bland annat på inledande låten på den här skivan, "Elva visor" från 1976, "Än brinner var våg (det mörknar)" som bryter lite från den normala vistraditionen och vågar blanda en nypa schlager i kanterna på melodin. Men den här plattan innehåller också en hel del egna versioner av kända klassiska visor av våra främsta skalder, allt ackompanjerat och arrangerat av Ricke Löw, en bortglömd orkesterledare som främst är känd som ledaren av orkestern bakom "Carl Anton på Vita Bergen".

Här finns då allt från Nils Ferlins "Får jag lämna några blommor" och "En valsmelodi", Alf Hambes "Visa i Molom", Mats Paulsons "Visa vid vindens ängar", Bellmans båda "Märk hur vår skugga" (i en riktigt udda
version som låter som ett helt begravningståg) och "Nå skruva fiolen" och en lysande version av Olle Adolphson och Beppe Wolgers "Mitt eget land". Jag älskar också den vintriga Stockholmsbeskrivningen i Percys egen låt "Vintersol över Nybroplan".
Detta är en väldigt vacker, lättlyssnad och avkopplande visplatta med visor som är alldeles perfekt för den sommar vi nu lämnar bakom oss! Ricke Löws orkester här är lätt, smekfull och väldigt avkopplande och passar bra till Percys röst! En fläkt av det gamla Sverige fläktar här på ett härligt och fräscht sätt där egna och traditionella visor på ett eget sätt passar perfekt ihop!

Staffan Percy har hunnit bli 69 år och för två år sen dök en reklamfilm upp på Youtube upp där Percy annonserade att han gav ut en ny singel betitlad "Känn dig blåst", en låt jag inte lyckats höra ännu i sin helhet. Så framtill dess så njuter jag gärna av hans klassiska visor, som denna version av "Mitt eget land".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...