expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 21 januari 2018

Tips till nya skivsamlare - del 1

Detta är mitt nionde år som jag skriver i denna blogg och delar med mig om mina skivsamlarerfarenheter och fynd och jag fick plötsligt en idé om att göra en helt udda grej. Det finns säkert läsare av denna blogg där ute som är rätt nya på detta med att samla skivor. För flertalet är detta jag kommer att skriva säkert en självklarhet och vardagsmat, men för er som är intresserade av att börja samla eller bara är intresserade av själva fenomenet tänkte jag skriva en serie artiklar med lite olika tips som kan hjälpa er på traven. Kanske lite "skivsamlande for dummies" eller dylikt. Nu ska man komma ihåg att detta är skrivet utifrån min samlarsyn och mina erfarenheter, varje samlare har ju sin samlarstil och sina erfarenheter, men jag hoppas att jag ändå kan dra mitt strå till stacken med att hjälpa folk till denna fantastiskt roliga sysselsättning. Och kom ihåg att detta är tips där inte allt passar alla. Med största sannolikhet kommer ni att hitta er egen stil med tiden.

Varför vill du samla skivor?
Ställ dig själv frågan varför du vill göra detta. Det finns många anledningar, antingen som jag, för musiken och få den i ett fysiskt format. Då kan det oftast räcka att gå till en second hand-affär och rota. Eller så kan man göra det för letandet efter dom där värdefulla exemplaren och då kan det bli dyrare. Då blir det att hålla ögonen på vilken pressning skivan är i och om det är original eller nyutgåva. Denna text är främst till för de som köper för musiken eller som gillar vinyl rent allmänt, eftersom det är där jag ligger. Men oavsett så om ditt svar är båda de ovan nämnda anledningarna så har du mycket kul framför dig.
     Men sen när nu vinylen är inne och het igen så kommer det också att dyka upp de som samlar för att det just nu är trendigt med vinyl och det är en fälla som jag tycker man ska akta sig för. Den dagen då vinylförsäljningen tappar igen så kanske man står där med en samling man har betalat mycket för och nu tappat intresset för. Är man beredd att fortsätta sin hobby även när vinylen inte är lika eftertraktad?
     Sen så ska man komma ihåg att det innebär en del uppoffring i pengar och utrymme. LP-skivor tar plats trots allt och många av skivorna med artisterna man vill ha kan kosta en del, framför allt om det är de första skivorna. Min första lägenhet var en liten etta och då fick jag ha en stor del av min samling i en garderob och det var mindre kul. Trots allt är det kul att ha sin samling framme, oavsett om man samlar skivor, porslinskatter eller tomtar.

Hitta dina loppisställen och besök dessa regelbundet
Om man vill köpa skivor och det nödvändigtvis inte behöver vara rätt utgåva eller pressning så är
second hand-butiker och loppisar spännande att besöka. Det är som en sport man inte kan vara utan, eftersom man aldrig vet vad man kommer hem med. Man kan leta på internet också förstås, eftersom det finns mängder som säljer skivor över nätet, men personligen är bläddrandet och möjligheten att live på plats kunna hitta sin favorit eller sitt fynd en härlig känsla som långt överträffar känslan att klicka på internet och sen skriva in sitt kontonummer och sen vänta. Men självklart är detta tycke och smak, men kom ihåg att många skivaffärer lägger inte ut sitt billigaste sortiment på nätet utan främst sina dyrgripar. Att handla i skivaffärer på plats ska jag återkomma till i en senare artikel.
     Riktiga rejäla second hand-affärer är det klart bästa om man vill hitta mycket och blandat i skivväg. Ställen typ Erikshjälpen, Myrorna, Emmaus eller liknande ställen brukar oftast ha stora skivavdelningar där bra saker kan finnas. Självklart så finns det skivor som du kommer att stöta på exakt överallt i alla skivbackar, så vänj dig med att se Pelle Karlsson, Kamahl, Boney M, Vikingarna, Ingemar Norströms olika saxpartyn, Mia Marianne & Per Philip, Jan Sparring & Norlins, Samuelssons eller andra i liknande genrer i 95 % av alla affärer. Man kan inte komma undan dessa!
     Men jag har gjort massor av bra fynd på Erikshjälpen och Myrorna här och var, inte minst i Stockholm. Röda Korsets butiker brukar vara lite si och så med dock, där samlas främst de vanligaste titlarna och få gånger hittar man några superfynd där.
     Små loppisar eller tillfälliga loppisar, som gårdsloppisar, är otroligt spännande. Där kan man göra riktigt bra fynd eftersom skivorna troligast kommer från loppisägarens egen samling, förutsatt att vederbörande har bra smak. Men där det i de flesta fall finns en skivavdelning på typ Erikshjälpen så är det mer på vinst och förlust här eftersom det är långt ifrån säkert att det finns skivor på alla gårdsloppisar, och bakluckeloppisar är väldigt svåra att hitta något annat än möjligen CD-skivor på. Dessutom är det främst vår - och sommartid som är årstiden för tillfälliga loppisar. Höst- och vintertid är det betydligt svårare. Det är därför loppisrundor på sommartid är enormt roligt!
     Den stora trenden numera på loppismarknaden är dessa ställen där personer hyr plats i en lokal och låter ett företag sälja varorna åt dem, som typ Återbruket här i Sundsvall. Finns här skivor så kan man göra finfina fynd här på såna ställen eftersom en del personer hyr plats för att bara sälja skivor.
     Och när du väl hittat ett ställe där du gjort enormt bra fynd på så kan jag bara varna för en sak, det spelar ingen roll om du därefter inte hittar en vettig plastbit på ett halvår, du dras dit ändå titt som tätt som en fluga till en sockerbit i hopp om att du ska hitta något liknande igen en dag. Platsen rotar sig i ditt undermedvetna samlarminne.

Kolla in först priset på skivorna
Det är såklart individuellt vad man är beredd att betala för en skiva. Det beror på hur mycket man vill ha den. Men det betyder inte att man ska acceptera alla priser för det. Som jag skrev i en tidigare krönika så har många loppis- och second handägare passat på nu när vinylskivan är inne igen att ta löjliga priser för flera av dessa. Det kan vara att man sätter 30 kronor styck för skivorna och backen ändå innehåller mycket Pelle Karlsson och Vikingarna, vilket det förstås inte är värt. Många säljare tror att för att skivan är inne igen så kan man tjäna pengar på det mesta som är svart och snurrar på en skivtallrik, men så är det inte.
     Det generella priset på begagnade skivor numera ligger på 10 kronor styck, eller 20 kronor som en del har börjat höja det till. Sen beror det mycket på vad varje genre ligger i värde och hur många som är intresserade av den genren. Svensk progg har varit bland det dyraste i Sverige länge, hårdrock numera kostar en del, Beatles och mycket annan 60-tal kostar alltid en bra slant och den modernare jazzen är också hyggligt dyr. Sen är förstås många artister som inte längre lever dyrare, som David Bowie, John Lennon, Marvin Gaye och så vidare, mycket beroende förstås på hur mycket av dessa det finns i omlopp. Även där är det så klart trender som styr mycket med tiden.
     Men som sagt, generellt sett så tycker inte jag att normala begagnade skivor utan några speciella värden ska kosta mer än 10-20 kronor för LP och 5-10 för singlar.

Vad ska du samla på?
Vilken musiksmak man har ska jag förstås inte lägga några aspekter eller tips på. Däremot är det ju lättare och svårare att samla vissa genrer. Jag känner en kille på Vinyl Communityn på Youtube som bara samlar japanskpressade skivor och därför bara kan importera sina skivor. Samlar man på klassiska skivor så törs jag istället säga att man kommer att få det väldigt lätt. Jag som samlar jazz, 80-talspop, 70-talsmusik och soul har det rätt lätt förspänt också där jag kan hitta godbitar här och var utan att samtidigt förköpa mig eller ruinera mig. Det är genrer som finns lite här och var och som i de flesta fall inte lockar många andra samlare.
     Jazz tycker jag är den intressantaste saken att leta efter för där är letandet verkligen en sport. Om man som jag letar efter klassisk jazz av swing, storband och bebop så kommer man att stöta på högar av samlingar och best of-skivor som innehåller mer eller mindre samma låtar. Därför letar jag förstås efter dom där lite speciella skivorna, som innehåller mindre kända inspelningar, liveinspelade skivor, radioupptagningar, tidiga inspelningar med mera. Och eftersom värdet på klassisk jazz inte är skyhögt direkt så är det inte helt omöjligt att hitta radioinspelningar av Benny Goodman eller en mindre känd skiva med Fletcher Henderson någonstans.
     Däremot artister typ John Coletrane och Miles Davis, som spelade in riktiga fullängdare under sin livstid (övervägande av storbandsledarna och swingmusikerna gav ju först ut sina låtar på stenkakor) är betydligt dyrare och högre värde på.
     Jag har dock haft otroligt roligt av att ha en bred musiksmak och leta olika genrer. Medan de som letar främst, till exempel, 60-talsmusik kanske inte hittar något på en second hand-butik på månader så kan jag misslyckas att hitta en jazzplatta den gången men istället hitta en soulplatta från 70-talet eller en bortglömd 80-talsartist. Så mitt tips är att inte nischa in dig för hårt på en genre utan bredda dig så kommer du lättare att hitta skivor och ha mycket roligare.

Jag tror jag nöjer mig så där just nu. I nästa del ska jag ta upp saker som bootlegs, att åka utanför sin stad för att hitta skivor, kvaliteten på skivorna med mera! Som avslutning och ett bevis på det roliga i att leta udda jazzinspelningar så bjuder jag på en inspelning från 1950 med Fletcher Henderson & His Sextet och låten "Soft winds". Fletcher Hendersons orkester är en sak, det är rätt lätt att hitta samlingar med, men att hitta sextet-inspelningar med Fletcher, dessutom så sent som 1950, är betydligt svårare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...