expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 11 april 2018

Dan Fogelberg & Tim Weisberg - Twin sons of different mothers

Min förkärlek för Dan Fogelbergs musik har jag skrivit om förut när jag skrev om hans fantastiska platta "Nether lands". Men det är inte allt för lätt att hitta Dan Fogelberg-album där jag bor så jag blir förstås alltid lika glad när jag gör det. Den här plattan, "Twin sons of different mothers" från 1978, hittade jag för en tia på Erikshjälpen här i Sundsvall nyligen! Det var bara att tacka och köpa direkt! Detta är då inte ett vanligt Dan Fogelberg-album fylld med galanta och softa singersong-låtar, utan denna är gjord med jazzfusion-flöjtisten Tim Weissberg. Nej, jag hade aldrig heller hört talas om honom innan.

Men plattan är helt fantastisk, en av de bästa plattorna jag jag hört på ett tag nu! Plattan är till största delen instrumental, sång förekommer på tre låtar samt en låt som har bakgrundskör. I övrigt så blandas vackra ballader på flöjt och ett laid back-komp med sköna AOR-låtar som inte helt är olik Eagles musik och den liknelsen är inte helt tagen ur luften eftersom Don Henley är med och sjunger tillsammans med Fogelberg här på de vokala låtar som finns! Detta är en platta att luta sig tillbaka, slappna av till och bara njuta av. Melodierna är så otroligt välgjorda och snygga, tillsammans med en lysande produktion!

Lyssna på den lite bossa nova-influerade "Lazy Susan" med underbart flöjtspel av Weisberg eller den otroligt snygga "Tell it to my face", som blandar bossa-stuk med en Eagles-färgad musik. Inledande "Twins theme" rekommenderas också varmt!
     Det är inte så ofta som jag blir helt knockad av ett album jag lyssnar på för första gången, men denna gjorde verkligen avtryck på mig! En varmt rekommenderbar platta som bara svalkar och smeker. Absolut en kandidat till listan över årets bästa fynd!

Jag väljer då hela tre låtar från denna platta, ovan nämnda "Tell it to my face" och "Lazy Susan", samt en annan bossadoftande låt, "Lahaina Luna".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...