expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 28 juni 2018

Sommarplågor #1: Milla's Mirakel - Rytmen av ett regn

För ett antal år sen så gjorde jag en sommarserie där jag skrev om ett flertal av mina sommarfavoriter genom åren och jag hade tänkt att göra något liknande. Fast den här gången tänkte jag skriva om några av sommarplågorna som torterat eller glatt ackompanjerat våra semestrar. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag saknar dom där sommarhitsen som går in i hjärnan och som sen sitter där för dom är ett utdöende (om inte redan utdött) släkte. Flera av dom här låtarna har säkert flera av er hört till leda, även jag märk väl, men se det som en sommarnostalgisk tillbakablick för oavsett om vi vill det eller inte så kommer vi ändå ha minnen till dessa låtar och förmodligen höra dessa igen vid något tillfälle, förvisso kanske bara en gång till, men ändå...

Sommarplågor #1: Milla's Mirakel - Rytmen av ett regn
Det är drygt tre år sen jag skrev om Milla's Mirakels sorgligt bortglömda platta "Stillbilder" och då som nu är det en platta som förtjänade ett bättre öde än att endast kommas ihåg för en enda låt. Halmstads Milla's Mirakel hade ju det mesta, inte minst uppbackning av Sveriges popelit för på den här singeln har Niklas Strömstedt producerat och Marie Fredriksson, Lasse Lindbom och Janne Bark finns i kören.

Sommaren 1987 var en sommar som inte var den allra mest solrikaste och ur den synvinkeln så hade låten egentligen allt som gjorde att den passade som sommarhit. Texten var passande i dessa regniga sommardagar och låten hade ett driv utan dess like som gjorde att den även passade de dagar då solen faktiskt sken. Men framför allt så hade den ett budskap som passade unga och sommaren. På ett ändå moget sätt så målar man upp fördelen att vara ung på 80-talet i jämförelse med vuxenvärlden.
"Till rytmen av en regnig natt Rev vi alla murar runt falska myter Vi föll för synd och sång och skratt Trotsade vår egen tid Till minnet av en regnig natt Fyllde vi betongen med ljuv grafitti Bättre tända livets eld än att aldrig få va sig själv."
Den provocerade inte, men gav ändå dom unga ett budskap; Lev medan du kan! Men framför allt hade den en melodi som passade som hand i handsken med den ösiga rytmen och en refräng som gnagde sig in i hjärnan. Sen skedde det med låten som väldigt många av låtarna i denna sommarserie har gemensamt, den spelades så att man till slut inte orkade längre. Då ska man också minnas att vi på den tiden hade i stort sätt en kanal i radion som spelade den (när P1 var pratkanal och P2 spelade klassiskt). Men den röjde på och toppade Sommartoppen och lockade svensktoppspubliken att rösta upp den till en av det årets största låtar.

B-sidan på singeln är också värd att nämnas, tro det eller ej. Den heter "Nyfallen gloria" och är en låt även den med ett bra driv, om än kanske inte med samma starka melodi. Men jag bjuder på den också som smakprov.

"Rytmen av ett regn" blev alltså det enda man mindes av Milla's Mirakel, trots att dom gjorde fler lysande popdängor som "I sand ska vi älska", "Vacker när du sover" eller "Snälla flickor kommer till himmelen...vi andra kommer hur långt som helst". Det är tydligt att gör du en FÖR stark låt på sommaren så kommer du att ha problem att framstå som en seriöst skrivande artist med ett mer melodiskt material, om du inte har något riktigt speciellt förstås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...