expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 10 augusti 2018

Krönika: Tankar vid en skivsortering...

Jag tittar på SMHIs karta för dagen och ser att det ska vara mycket regn under dagen, och kanske en och annan åskknall (uteblev dock). Ett perfekt väder till att ta itu med det som har legat under sommaren, ja egentligen nästan hela 2018: Skriva in i databasen skivor jag har köpt under 2018 och eventuellt tidigare  och sen sortera in de jag har lyssnat på och visat på Youtube för mina Vinyl Community-kamrater i respektive genre i hyllorna. Som jag sa i mina tre introduktionsartiklar till nyblivna skivsamlare: Man blir efter med lyssnandet av skivor man har köpt och så även jag, väldigt mycket efter eftersom jag också mer än gärna lyssnar på gamla radioprogram. Jag har en tendens att hamna efter då och då med skrivandet i min databas också, främst eftersom den ligger på en annan äldre dator jag inte använder lika ofta. Men jag brukar också hämta i kapp väldigt fort, vilket gör att den aldrig hinner bli så ouppdaterad.


Det är ett väldigt stillsamt, avkopplande, men pussligt jobb att göra detta. Det är oerhört mycket att hålla reda på och tänka på. Man upptäcker saker som man tydligen har glömt att föra in i databasen.
Min databas ligger på Access och kan väl ses som lite amatörmässig i sin form, men den finns i alla fall och jag gör mitt bästa för att hålla ordning på den, vilket inte alltid är lätt alla gånger. Det vore ju nu helt logiskt att lyssna på skivor när man skriver in i databasen och sorterar i skivhyllorna, men jag är som alltid motvals. Jag gillar att höra på olika radiodokumentärer på datorn när jag gör detta. Alltså går ett avsnitt av Kalle Linds podd "Snedtänkt" och P3 Dokumentär om hotellbranden i Borås på 70-talet medan regnet strilar, mycket men fint, utanför. ´

Vad fasen, har jag inte fört in skivorna från Umeå skivmässa i höstas än? Det är ju jättemånga skivor!
Det blir att fippla mellan basens olika genremappar och kolla om respektive skiva finns med och sen
skriva in dessa. Det känns ett tag som om det aldrig vill ta slut...  
Ena högen klar! Lyfta ner den och upp med nästa, skivor från Uppsala i juli. Man vill vara nogrann och föra in årtal när skivan gavs ut, men på 50 % av alla jazzplattor så står inte det, bara när inspelningen gjordes i original (förhoppningsvis). Äsch, nu råkade jag skriva in en Oscar Peterson-platta och en Lester Young-platta på 70-tal istället för jazz!

Skivor som jag inte har lyssnat på än läggs i en hög och skivor som är klara att föras in i genrer läggs i en annan. Den förstnämnda hamnar tillbaka i de olyssnade skivornas låda, som jag först måste
möblera om lite för att få plats med dom och göra så det inte ligger skivor precis överallt. Jag må inte ha hunnit lyssna på skivorna, men dom ska finnas i basen ändå.
Också in med skivor i hyllorna. 70-talsskivor, alltid lika knepigt. Steely Dans "Gaucho" från 1980, lägger jag den under 80-talshyllan, eller bland 70-talsskivorna, eftersom Steely Dans mesta produktion ligger i det decenniet?
Jazzhyllan, en stor avdelning i flera hyllor och undergenrer. Jag ska försöka få in skivor med Zoot Sims, Oscar Peterson, Lester Young, Jimmy Smith,dragspelaren Sören Rydgren och Boyd Raeburn. Det blir att flytta ner skivor från efterföljande rad en till våning för att få in dom på den här raden Problem med att få in Zoot Sims och Lester Young, men in SKA dom! Flytta efter några skivor till, för plats finns det totalt sett.
In i lilla rummet bredvid och ställ in skivorna med 80-talssoul, hammond och humor och där finns det plats, inga problem!

Jag är till slut klar med hela operationen och sätter mig i kontorsstolen och pustar ut och tittar på några Facebook-meddelanden från några kamrater på ett forum. Jag tittar till vänster på högen med vinylsinglar som jag också borde ta itu med. Äsch, inte nu! Det får jag ta itu senare! För den här texten må kanske inte vara så jättelång, men i verkligheten så tog alltihop dryga fem timmar att få klart, inkluderat då också en kort paus för lunch i form av några påsar soppa i "varma koppen"-format. Men fint blev det, mindre skivor, mindre stökigt och mer ordning. Ett gott dagsverk och, trots allt, riktigt kul att få gå igenom skivorna, jobba med dom och få lite ordning på dom. Jo, det är fortfarande kul att vara skivsamlare, tänker jag, tittar ut över skivhyllorna och stänger ner databasen och den datorn för den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...