expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 8 september 2019

Judie Tzuke - The cat is out

Judie Tzuke - The cat is out
Utgivningsår: 1985
Skivbolag: Legacy Records
Betyg: 4/5

Ah, radion, min bästa vän att upptäcka artister genom. För om jag inte för eoner sen hittat kassetter med radioprogrammet "Eldorado Max" från 1983 på där man flitigt spelade en tjej vid namn Judie Tzuke och låten "Jeannie no" på så hade denna skiva inte funnits i min ägo. Men dessa program har jag sen dess plöjt igenom om och om igen och till slut satte sig förstås flera av låtarna. Judie Tzuke är inte från Asien eller av asiatisk börd, som jag var övertygad om. Det är här man får lite av
sin bild av en artist krossad, när man upptäcker en sångare med låtar LÅNGT efter dennes höjdpunkt. Min bild av en spännande brittisk new wave-artist från 80-talet av asiatisk börd med synthpopambitioner är därmed grusad, när det visade sig hon är blond och hennes föräldrar kom från Polen till England. Och att hennes ENDA riktiga hit, "Stay with me till dawn", kom 1979 och gavs ut på Elton Johns skivbolag. Den tid av hennes karriär som jag har upptäckt och som jag trott var hennes genombrott var således början till hennes karriärs sammanbrott istället.

Nå, Pontus Enhörning presenterade i dessa "Eldorado Max"-program alltid Judie Tzuke som att hon
hade en röst som rann som honung efter ryggraden. Och hon har en väldigt säregen röst, för att vara 80-talet. Hon låter väldigt cool och sval på nåt vis, lite påminnande om tyska Nenas röst. Nu är då inte det här plattan med "Jeannie no" på utan plattan efter och det brukar inte alltid vara ett bra tecken. Här blev jag lockad av att i alla fall ha en platta med denna spännande röst och då 1985 dessutom är mitt favoritår så kändes det rätt att köpa den. Men detta är faktiskt riktigt bra! Jag kan förvisso tycka att det är lite märklig uppbyggnad av plattan, då dom två första låtarna, "How sweet it is" och "Who do you really love?", visar upp spännande, lite experimentell och innovativ synthpopstil, för att sen backa ner till relativt vanligt pop i övrigt. Att denna skiva inte sålde i jätteexemplar hemma i England kan jag till en del förstå, eftersom det är lite avsaknad av en stark hitlåt här. Därav har förstås hennes möjligheter att upptäckas i Sverige varit lika med noll tyvärr.
   
Men "The cat is out" är dock otroligt bra gjord! För även om det hade varit spännande om man fortsatt på den lite Trevor Horn - Propaganda-liknande experimentella synthpopväg som man var på väg mot först, så är låtarna riktigt bra gjorda. Och jag gillar Judie Tzukes svala röst, även om hon inte ska ta några höga toner för sin egen skull. B-sidan har snarare relaxande och tillbakalutande 80-talsnew wave-stil i sig och låtar som "You" och "Harbour lights" är väldigt snygga! Så totalt en riktigt bra, vacker och spännande new wave-platta med snygga synthljud och en spännande röst! Jag vill självklart ha tag i plattan innan denna, men om jag börjar utforska hennes tid dessförinnan, alltså
åren i Elton Johns stal, åter står att se. Men känner jag mig själv rätt så lär jag inte kunna låta bli. Den här rekommenderas i alla fall varmt och blir solklart kvar i samlingen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...