Men något annat fångade mitt öga när jag kollade igenom listans 60 platser. 20 av dom låtarna var, i och för sig av rätt naturliga skäl, jullåtar. Och här kan man fundera på ett par saker. Dels hur intresserade folk är av ny julmusik för det var inte en enda av dom som var ny. Nyast var Justin Biebers "Mistletoe" som var från 2011. I övrigt spände det sig från Bing Crosby och Frank Sinatra klassiker genom Brenda Lee från 1960 och Andy Williams från 1961 till 80-talets Wham, Triad och Adolphson & Falk, 90-talets Mariah Carey och Just D, 00-talets Peter Jöback samt givetvis José Filiciano. Det är ju intressant i sig att se att hur mycket dagens artister försöker haka på tidens festligheter och tjäna pengar på den stundande julen så är det ingen som bryr sig utan söker sig ändå till dom låtar man redan hört på repeat varje jul sen man var liten. Vilket lite återkopplar till den andra tanken:
För jag har sagt förut att så länge musik bara är slit och släng-vara på vår telefon eller i vår Spotify-lista så är det oändligt svårt för nya artister och nya låtar att bli lika ikoniska och klassiska som de som funnits och finns på skiva och samlingar sen eoner tillbaka. Hade Beatles, ABBA eller Elvis kommit idag hade dom troligen aldrig blivit så stora i den digitala Spotify-eran som dom nu ändå är. Sen naturligtvis blir allt också snuttifierat av att vi har den medie- och internetvärld vi har, givetvis.
Samtidigt så erkänner jag att det säkert är bra för dom som gillar eventuella speciella albumspår på Veronica Maggios platta att just deras favoritlåt kan få en chans och inte en singel som skivbolaget
har bestämt ska vara den starkaste. Och det är väl kul att åtminstone en gång på året så får artister som Brenda Lee, easy listening-kungen Andy Williams eller José Filiciano, artister som annars inte hörs varje dag direkt i svensk radio, synas på en hitlista. Men inte ger det en korrekt bild av vilka artister eller låtar som egentligen är populärast i landet. Hitlistor som företeelse är egentligen en stendöd företeelse för gemene man i skvalmusikens era, något man fasade sig för redan på 90-talet när "Absolute music"-plattorna sålde som mest. Idag är det ingen som bryr sig egentligen. Kanske är det på sin plats att återupprätta Poporamas "Heta högen"-model. Alltså X antal låtar som presenteras som dom mest populära, fast utan innebördes ordning. Då spelas dom största låtarna och vi musiknördar får en seriösare inblick på vad dom spelas/gillas mest och dom som inte är listnördar kan också bli intresserade utan att behöva engagera sig i siffror och placeringar. Ja, också är det lite nostalgiskt förstås. En win-win-situation med andra ord...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar