expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 27 mars 2020

Brenda Russell - Two eyes

Brenda Russell - Two eyes
Utgivningsår: 1983
Skivbolag: Warner Brothers
Betyg: 2/5
För dom flesta är sångerskan 
Brenda Russell mest känd för balladen "Piano in the dark" 1988 som var en ganska stor hit i Sverige. En del kanske minns hennes första trackshit också, "This time (i need you)". Brenda Russell har gjort en del bra plattor, främst under 70-talet, men hennes två hits 1985 och 1988 är också helt OK. 

Den här plattan var dock en besvikelse. Jag köpte den på Röda Korset i Timrå för några år sen, efter att där ha sett en av dom minsta skivbackar någonsin i en second hand-butik. Men ut därifrån kom jag med någonting, en Brenda Russell från 1983 och dessutom med Tommy LiPuma som producent. Det lät ju inte helt fel på papperet. 

Jag ska inte säga att plattan är usel, den är väl mestadels OK, men trots att det låter snyggt och är kompetent så grabbar det aldrig tag eller känns spännande. Det är en platta som aldrig riktigt sätter sig och melodierna är rätt trista. Och så långt så tänkte jag sätta en trea i betyg, det kunde funka ändå, ända fram till slutet och näst sista låten "I'll see you again", som låter som någon 80-talsvariant på fransk chanson
 i produktionen. Då hjälper det inte tyvärr att Stevie Wonder är med på munspel. När den avslutande fredslåten "Look down, young soldier", med barnkör och marschtakt så är måttet rågat. Till största delen så funkar Brenda Russells "Two eyes" men är tråkig och mot slutet blir det rent av dåligt. Och då jag just nu är mitt uppe i min årliga gallring i samlingen så blir den här tyvärr inte kvar i den. Två av dom bättre låtarna på plattan länkar jag till dock, "Hello people" och inledande "I want love to find me".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...