expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 11 maj 2020

Scritti Politti - Absolute

Scritti Politti - Absolute
Utgivningsår: 1984
Skivbolag: Virgin Records
B-sida: Absolute - version
Jag fortsätter att beta av diverse singlar från min lista över 1984-års bästa låtar som jag visade för några veckor sen. Det har snart gått bra precis ett decennium jag skrev om en av världens skönaste och bästa plattor (jo, den är ju på min lista över dom bästa albumen någonsin), Scritti Polittis "Cupid & Psyche '85". Det är ju självklart att något från den plattan också är med på listan över 1984 års bästa låtar någonsin och varför inte "Absolute" (som nummer 13), som jag nog kan se som den bästa låten (av många) som dom gjorde.

"Absolute" är en låt med kontraster, Green Garthsides ljusa väna röst samt en orgie i sköna synthmattor, starka trummor och en discofierad rytmkaskad utan dess like. Arif Mardin är förstås mannen bakom detta ljud och här är han verkligen i sitt esse! Jag kan erkänna, refrängen är kanske inte den allra starkaste, men utöver det är det för mig en gåta varför den här inte blev den gigantiska 1984-hit som den förtjänade. Nu blev det en 17:e plats på englandslistan och en en-veckas sejour på 19:e plats på Tracks. Ibland är tyvärr inte musikvärlden rättvisare än så. Men hos mig har den ändå alltid haft en plats i mitt hjärta sen jag hörde den första gången och är klart en av 1984 års bästa låtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...