expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 27 november 2020

Aretha Franklin - Aretha in Paris

Aretha Franklin - Aretha in Paris
Utgivningsår: 1968
Skivbolag: Atlantic 
Betyg:  4/5
Vi ska gå på konsert i Frankrike. Året är 1968 och på Olympiateatern står ett tolvmannaband samt tre körsångerskor och mitt på scenen Aretha Franklin! Jag erkänner att jag är mer inne på 70-talets soulvärld än 60-talets, men ibland är det bara så rätt, stämningen och orkestern är perfekt och man slår sig ner och bara slappar till ett fantastiskt blås och en av världens svängigaste sångerskor! Och det blir inte mindre perfekt när priset man har betalat för detta stycke musik är löjligt lågt. För jag betalade endast en femma för detta mästerverk i ett riktigt bra skick, och då är de högsta beloppen på Discogs och Tradera för plattan mellan 150-200 kronor! 

Som sagt, detta är en av de bästa soulkonserter jag har hört på platta där Aretha i vanlig ordning ger allt och lite till med den stora orkestern i bakgrunden. Hon tar Rolling Stones "(I can't get no) Satisfaction" och gör den på ett eget och magnifikt sätt som för mig, som förvisso inte gillar Stones alls, är den bästa versionen av låten jag har hört! Och sen radas hitsen upp, "(You make me feel like) A natural woman", "Chain of fools" och "Respect" och publiken är verkligen med på noterna och skanderar "Queen" och "Bravos" på slutet! Detta är en kanonbra liveplatta med ett fenomenalt framförande och med både ös och hjärta! För mig som alltså inte riktigt anammat 60-talets soulvärld så är detta en skiva som nästan skulle kunna få vem som helst att vända om och ta sig en funderare. I alla fall tror jag att det kommer mer Aretha av äldre modell i samlingen framöver! Och bli inte förvånad om den här finns med om drygt en månad bland plattorna i listan av årets bästa fynd, och det riktigt högt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...