Jag har tidigare sagt att dom bästa skivbolagen när det gäller jazz är som små bolagen. Medan dom stora skivbolagen ofta försöker kränga ut saker för att tjäna mycket pengar så finns det ett engagemang och stort intresse för musiken man ger ut på ett annat sätt hos många mindre bolag och därmed ger man ut saker som inte tillhör genrens vanligaste saker. Sen finns det förstås undantag. Det finns större bolag som genom sina underbolag ger ut riktigt bra saker och en av dom är en av världens äldsta skivbolag, RCA, Radio Corporation of America, som grundades redan 1901. Jag skrev om ett par av deras jazzbolag i bloggartikeln om lågbudgetutgåvor inom jazzen för sju år sen, Black & White och Bluebird. Det roliga med RCA är medan många stora bolag försöker sälja med hjälp av jazzens mest sönderspelade och klassiska saker så har RCA gett ut mängder av utgåvor med jazzmusikerna som inte hörs eller syns allt för mycket, alternativt dom kända musikerna med sina mindre vanliga låtar, kombinerat med några klassiker. Det är skivor som på ett väldigt bra sätt både försöker attrahera nya lyssnare samt blidka samlarna och dom trognaste jazz fansen med både nytt, okänt och gammalt.
RCAs franska utgåvor från 70-talet under namnet Black & White är ett exempel, där man kan hitta speciella album tillägnade både välkända namn som Coleman Hawkins, Artie Shaw och Benny Goodman som mindre vanliga namn som McKenney's Cotton Pickers, Joe Newman, Jean Goldkette och Willie Bryant, samt diverse temaskivor som komediskivor, boogie woogie och så vidare. Tittar man på Benny Goodman-katalogen så finns här specialskivor med arrangemang och kompositioner av Jimmy Mundy och Edgar Sampson och en skiva med Goodmans allra tidigaste utgåvor på 20-talet med den intressanta titeln "When Benny was Benjamin".
Bluebird är ett annat exempel. Det märket är väldigt gammalt. Redan 1932 bildades det märket av Eli Oberstein som ett lågprisalternativ till RCA och har kommit och gått flera gånger genom åren. Bluebird har genom åren förvisso även gett ut skivor med så väl blues som country, men deras jazzutgåvor går verkligen inte av för hackor. Relativt vanliga att hitta är deras fina dubbelalbum med utgåvor från en speciell artist. Tidigare har jag skrivit om det kanonbra dubbel-albumet med Artie Shaw. Dessa utgåvor är utgivna i olika volymer och det kan kännas lite som ett Mission Impossible att försöka sig på att få tag på alla volymer med en och samma artist.
RCA Victor Jazz Classics är också ett undermärke att hålla ögonen på. Serien introducerades så sent som 1993 och har specialiserat sig på att återutge 50-60-talsutgåvor från RCAs katalog på CD. En riktigt bra och spännande utgåva är den dubbel-CD livekonserter med Artie Shaw som spelades in på ställena plattan är namngiven efter, "In The Blue Room/In The Café Rouge".
Det finns i ärlighetens namn hur många underbolag som helst med jazz från RCA, men man är ett stort bolag som genom åren har gett ut mängder av klassisk gammal jazz och lyft upp både det folk vill ha och det som många inte kände till. Man har gjort proffsiga utgåvor för en jazzälskande publik med stort engagemang och hjärta. Numera ingår RCA i Sony-koncernen, men ännu kan man hitta skivor från den tiden när en av världens äldsta skivbolag gav ut mängder av högklassiga jazzskivor av bästa märke!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar