expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 16 juni 2009

Hasse & Tage - överlägsna i humor

Kungarna av humor är för mig Hasse & Tage. När det gäller satir så är dom oslagbara och oerhört före sin tid med humor och drifter med personer och saker i Sverige som få klarat efter det. Det kusliga är också att mycket av det som dom säger och driver med är överensstämmande med samhället nu också. Klassiska sketcher som "2:15 för en liter mjölk" eller Monica Zetterlunds "Vart blev ni av" skulle lika gärna kunna vara skriven idag.
Jag kan höra Tage Danielssons "Om sannolikhet" om och om igen och skratta eller lyssna på Hasse Alfredssons otroliga uppfinningsrikedom i Lindeman hur mycket som helst. Min favoritsketch av Hasse & Tage är från "Hålligång", Hasse Alfredssons "Strindberg går igen", där Hasse iklär sig rollen som August Strindberg som går runt i det moderna Stockholm och råkar utför det märkligaste händelser och kulturkrockar.

Den skivan längst upp i vänstra hörnet, "Lindeman på äventyr bland älgar och isbjörnar", var den skiva som ledde mig in på Hasse & Tage, när jag sju år gammal var sommarbarn i Docksta utanför Örnsköldsvik och familjen där satte på skivan och spelade in den åt mig på kassett. Sen hörde jag bandet om och om igen och skrattade enormt åt Hasses skådespeleri. Sen dess var Hasse Alfredsson min favoritkomiker och när "På minuten" gick i radio på 80-talet var han min favorit i kvartetten.

Skivan längst ner till höger, "Lådan", är min favoritrevy. Det finns inte en sketch på den skivan som inte är rolig och alla sångerna håller högsta klass med underfundiga och bra budskap. En av de mest rekommenderbara sketcherna är den som kallas "En människas inre är en tummelplats för stridiga viljor" där man får följa i detalj i hjärnan hur Gösta Ekman brottar med sig själv under ett vanligt restaurangbesök. Självklart är också den underbara "I banken efter tre" (eller "En sak som man ibland kan ligga vaken en hel natt och fundera på" som den egentligen heter på skivan) en klassiker! Så man kan säga Killinggänget, Hey baberiba-gänget eller Parlamentet, men när det gäller satir, sketcher och revyer så är Hasse & Tage överlägsna för mig. Däremot har jag aldrig lärt mig förstå deras filmer riktigt, men det kommer väl det med...

Som klipp har jag valt en filmad Lindeman-sketch, vilket man inte hittar många av! Här det Stugägare Kenneth Lindeman. Dessutom från "Lådan", "I banken efter tre".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...