expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 20 juli 2009

Andy Kirk & His Clouds Of Joy - Instrumentally speaking 1936 - 1942

Jag fortsätter min resa genom storbandsjazzens mindre kända mästare med Andy Kirk & His Clouds Of Joy, eller Twelve Clouds Of Joy som det egentliga orkesternamnet var, ett ganska udda namn på ett storband i tider då alla skulle heta orkseterledaren samt tillägget "& his orchestra". Andy Kirk tog över Terrence Holders orkester 1928 och döpte först orkestern till Andy Kirk & His Dark Clouds Of Joy, men snart fick den det mer positiva tolvmannanamnet. Orkesterns största tillgång var nåt så ovanligt för den tiden som en kvinnlig musiker. Kvinnor inom den äldre jazzmusiken har till ca 90 % av fallen varit sångerskor, men undantag fanns. Lil Hardin i Louis Armstrongs Hot Five var en och Mary Lou Williams var en annan. Ungefär samtidigt som Kirk tog över orkestern anslöt sig paret John och Mary Lou Williams till orkestern. Williams spelade piano i bandet och var den som skrev de flesta arrangemangen vilket var en bidragande orsak till att Andy Kirks glädjemoln blev en stor succé i USA under så pass många år. Man fick en stor hit 1936 med "Until the real thing comes along" och räknades redan som en av 30-talets ledande swingorkestrar. 1942 så lämnade Mary Lou Williams bandet och därefter lyckades bandet aldrig hitta tillbaka till toppen och snart föll dom i glömska. Det underliga är att trots att Andy Kirk & his Twelve Clouds Of Joy var en av 30-talets mest önskade swingband så är det svårt att hitta inspelningar och skivor med dom och jag känner mig lycklig över att ha hittat denna. Jag hörde talas om dom första gången i Smokerings där Leif Andersson med jämna mellanrum spelade orkestern i radio.

Den här skivan, "Instrumentally speaking 1936 - 1942", är en del av MCAs Jazz Heritage-serie som jag hittade vid en av mina bästa skivköpstillfällen. Den är köpt på Masens Rockcenter i Stockholm sommaren 2008 då jag var i huvudstaden på den årliga skivresan som jag alltid försöker göra dit på somrarna. En del av mina bästa skivköp är gjorda i Stockholm för där finns utbudet av affärer och variation! Jag besökte då den långa skivaffärsstråket på St Eriksgatan och ramlade plötsligt in i den då tomma butiken. Jag landade vid några backar med 10 kronorsskivor och hörde hur ägaren plötsligt annonserar att han egentligen ska stänga för att han måste hjälpa en kompis med ett byggnadsarbete, men att jag får bläddra klart. Lite stressad och irriterad över det plötsliga beslutet att stänga affären tidigare än vanligt så hittar jag ändå en jättehög med jazzplattor, som jag aldrig sett i Sundsvall, i denna billiga back, bland annat denna med Andy Kirk & His Clouds Of Joy. På 10 minuter hade jag slitit upp och köpt sju jazzplattor jag aldrig förut sett. Då är det kul att vara skivsamlare!

Musiken på denna platta är ren skön storbandsswing från 30-talet, fri från Duke Ellingtons experimentellusta och Count Basies stomp, hur bra nu dessa än är! Det finns inte en dålig låt på denna platta, även om den på intet sätt är originell i genren, vilket trots allt gjorde mycket av karriärerna för de ovan nämnda konkurrenterna. Detta är laid back snygg 30-talsswing av bästa märke med proffsmusiker. Andy Kirk & His (Twelve) Clouds Of Joy är väldigt orättvist bortglömda idag trots att de var ett av 30-talets största och denna skiva visar på det! Den som vill höra ännu mer bevis kan besöka denna sida där man kan höra mängder med streamade låtar med bandet!

Men det finns också en hel del Andy Kirk på Youtube och två av dom kommer här, från denna platta. Dels "Lotta sax appeal", som är skriven av båda paret Williams, och dels "McGhee Special", skriven av trumpetaren Howard McGhee.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...