En ny dykning i reklamens underbara värld av bisarra PR-metoder på platta. På 50-60-talet var en av de populäraste deodoranterna Yaxa, men när 80-talet analkades så var konkurransen genast större på marknaden bland märken och man fick ta till nåt speciellt för att stå ut. Någon PR-konsult kom på 1980: Vi gör en skiva med för den tiden lagom trendig 70-talsdisco som ska få folk att spraya deodorant över kroppen och sen glida ut på klubbarna och dansa loss natten lång. Smart idé, men lite fantasi får det väl vara när man ska ut i musikbranschen. Gruppnamnet blir förstås Yaxadisco, vilket man måste ha kämpat många sömnlösa nätter igenom för att komma på.
Låttitlarna på denna singel låter också väldigt häftiga och passande för glittrande discokulor på ett danshak: "Orient girl" och "Saturday night". Men känslan kraschar rakt ner i golvet när man vänder på singelomslaget och inser att det helt enkelt är namnen på dom två sorters deodoranter som Yaxaföretaget har givit ut. Ja, Konsumloggan i hörnet gör det ju sitt också. Dessutom kan man inte annat än älska när Yaxadisco försöker vara lagom hippa, men ändå inte har nån koll alls, genom att på "Orient girl" har undertiteln "Sheijk it baby", med den stavningen. Det behöver väl inte påpekas att Yaxadisco är ett svensk projekt.
Och för er som undrar, tjejerna på omslaget har inget med musiken att göra, vad jag vet, utan det är omslagsflickorna på sprayflaskorna.
Musiken låter vid första tonen som rätt trevlig lagom glammig och glittrig disco, men man har inte lagt ner någon större energi på den. Trots allt ska namnet på artist- och låttitlar sälja produkten, sen får låtarna låta hur fasen som helst. "Orient girl" har ett evigt nynnande i lagom otakt, var på man byter tonart sen och repeterar titeln ett par hundra gånger och... det är ungefär allt.
"Saturday night" går snabbare, men är har ungefär samma stil ändå. Titeln mals på om och om och om igen sen kör man ett litet ballt (läs uselt) gitarrsolo innan man börjar om igen och tre minuter av ditt liv har gått till spillo. Det går dock säkert att dansa till, om man inte har större krav på sin fest.
Jag har inte en susning om Yaxas historia och karriär, men företaget finns inte idag. Undra varför? Och vad som hände med PR-mannen som kom på idén med denna skiva vet jag inte heller, eller hur länge han behöll jobbet...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar