expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 16 februari 2013

M/A/R/R/S - Pump up the volume

Detta är en låt med ett konstellation som inte finns, eller snarare som upplöstes innan låten ens kommit ut. M/A/R/R/S är ett samarbete mellan dom engelska banden A.R. Kane och Colourbox som dock havererade mitt under inspelningen av låten. Bandens båda arbetsmetoder gick inte alls att kombinera och det slutade med att ena bandet fick göra sin del och sen skicka till den andra som fick klistra ihop låten färdigt. Som namn tog man första bokstäverna i dom båda bandens medlemmar.
Resultatet blev den engelska housemusikens stora genombrottslåt under 80-talet "Pump up the volume" och skulle jag rabbla alla låtar som på nåt sätt är samplade i låten så skulle det ta på tok för stor plats. I England blev låten en av 1987 års största hits. Och här märker man hur jag har utvecklats i smak vad gäller 80-tal. 1987, när låten kom, så förstod jag inte alls låten. En halvinstrumental låt utan melodi som bara malde. Men med åren så växte den enormt och idag är låten ett stycke genialiskt musikhistoria. Den är skönt hypnotiskt gungande, udda och aldrig tråkig, passande en genre som är i sin intressantaste och mest utvecklande period.
"Pump up the volume" är en klassiker jag kan höra hur många gånger som helst utan att tröttna på den.
B-sidan på singeln, "Anitina", är en komposition i huvudsakligen citerad A.R Kane och är helt OK som andraspår.
Videon till låten är rätt speciell och kanske inte så spännande, men här är den ändå. Musiken är ju trots allt lysande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...