expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 23 december 2013

Erasure - Crackers international

Det är åter juletid och dags att visa upp fina julplattor som man samlat på sig. Fast vänta... det jag jag ju gjort de senaste åren, så jag tar och gör ett normalt skivtips i år, fast med stor julanknytning ändå. För 80-tal och julmusik är en kombination som är lika god som julmust och revbensspjäll för mig!
För inte allt för länge sen kom en synthig julplatta betitlad "Snowglobe" med Vince Clarke och Andy Bell i Erasure. Jag blir alltid så glad över att se en gammal 80-talsduo som hänger i så länge som Erasure har gjort. Jag hade tänkt att skriva om en fullängds-LP med synthikonerna senare, så jag ska väl inte skriva för mycket om mitt förhållande till Erasure redan nu. Men jag kan väl säga ändå att jag har varit med sen första singeln "Who needs love like that" 1985 och jag rekommenderar deras nya julsingel "Gaudete" varmt! Kanske den starkaste låten bandet gjort på många år.

Men den är inte den första jullåten Erasure gör för jag hoppar raskt 25 år tillbaka i tiden till 1988 då det kom en EP ut i dom engelska julskivdiscarna som hette "Crackers international", vilket var en jul-EP som Erasure släppte nästan direkt efter att deras platta "The innocents" slutat snurra på alla fans skivtallrikar. Och inte långt därefter kom plattan "Wild!".
"Crackers international" finns i många sorters släpp för både den engelska och amerikanska marknaden, men den jag har är den vanliga brittiska
maxisingelversionen. Just i England blev detta en massiv succé, en av bandets största just då, medan amerikanarna var mindre entusiastiska. I Sverige passerade den också relativt obemärkt förbi, eftersom EP-formatet inte var så vanligt och storsäljande då. En av låtarna, "Stop", hamnade trots det på trackslistans nedre regioner och gjordes i en snygg cover av svenska Webstrarna på deras "Erasure-esque" från 1993.

Den här maxisingeln är köpt på Fyndlagret för nåt decennium sen och är riktigt snygg till omslag och baksida, där "God jul" står på åtta språk, inklusive svenska. Fyra låtar finns här, men bara en har julanknytning, sista låten "She won't be home", som har en ganska sorglig text om ensamhet vid juletid.
"Stop!" är den solklara hiten här, men det gör inte dom andra låtarna sämre. "The hardest part" är en lugnare ballad, som är riktigt snygg, medan andra sidans första låt, "Knocking on your door" är en klassisk Erasure-aktig discorökare. OK, den här skivan doftar egentligen inte jul musikaliskt för fem öre, men Erasure har lyckats att med ett julaktigt omslag och riktigt snygga poplåtar ändå skapa lite trevlig julstämning inför tomtens ankomst.

Och med dessa ord så önskar jag er en riktigt god och fröjdefull jul med mycket trevlig musik! Jag väljer tre låtar, varav två är från denna platta, hiten "Stop!" och jullåten "She won't be home". Som en liten julbonus så tycker jag ni ska njuta av deras nya julsingel, "Guadete". Om inte annat kan ni jämföra Erasure då och nu.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...