expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 29 december 2013

John Paul Young - Love is in the air

Det känns kanske lite simpelt att skriva om en av dom stora 70-talslåtarna, men jag har alltid haft en stor plats i mitt hjärta för den här låten, John Paul Youngs "Love is in the air" från 1978, som enligt honom själv främst var framtagen för den tyska marknaden. Låten är skriven av duon senare känd som Flash & The Pan, men som vid denna tid var ex-medlemmar i australiensiska The Easybeats, Harry Wanda och George Young. När man hör den här låten är det lite svårt att tro att det är samma personer som producerar AC/DC.

John Inglis Young är en skottskfödd australiensare som jobbat både som metallarbetare och musikalartist. Några fler större framgångar utanför Australien blev det sen aldrig för Young och han hann till och med att vara radiopratare i Newcastle, innan han 2000 framförde sin hit på avslutningsceremonin på Sydney-OS 2000.

Denna singel är nåt decennium gammal i min ägo och jag köpte den för en extremt billig peng vid någon utförsäljning av singlar. Jag är inget freak av 70-talets discovärld, men den här låten känns inte som en normal discolåt. Den är en luftig och sprittande glad popdänga med en väldigt skön stämning och gung som man gärna plockar fram när våren analkas. Den känns som en riktigt vårlåt för mig. Framför allt gillar jag partiet när låten stiger innan refrängen.
Låten finns också i ett flertal coverversioner och även på svenska. Janne Önnerud gjorde "Kärlek i det blå" precis samma år till en svensktoppshit. Visst är detta ett märkligt 70-talsfenomen, hur man då kunde göra en cover på en aktuell hitlåt, precis samma år som originalet kom och göra den i exakt samma stil och produktion som hiten?

För oss utanför Australien så är John Paul Young en one-hit-wonder av kalibern "Jag har hört låten många gånger, jag vet namnet på sångaren, men det är ungefär allt". Därför kan jag då meddela att B-sidan på singeln heter "Won't let this feeling go by" och är en låt med ett energiskt piano och en melodi som stundtals får en att tänka på Elton John.
Alltså bjuder jag på både A- och B-sida på denna singel. Visst, det hörs varför "Love is in the air" blev hiten, men "Won't let this feeling go by" är också väl värd ett öra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...