expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 25 februari 2014

Singeltipsets Eurovision Special I

I min lilla serie med melodifestivallåtar vi inte längre minns så har jag tagit mig friheten att bunta ihop tre bortglömda låtar från Eurovision. Och nej, jag gör inte detta för att promota att Melodifestivalen går nu, utan för att minnas den tid då tävlingen var som bäst. Jag har samlat på mig en del gamla 80-talsklassiker från melodifestivalen till singelsamlingen och övervägande har aldrig spelats sen dess. Låtarna här är från tre olika år, 1984, 1985 och 1986.

Linda Martin - Terminal 3 (1984)
Minns man Linda Martin så gör man det från hennes eurovisionseger med "Why me?" 1992 samt att hon gav Johnny Logan sin tredje seger. Några kanske har lite koll på att hon var Gary Moores kusin. Men hon var väldigt nära en seger redan 1984 med en låt som redan då skrevs för Irland av Johnny Logan (dock under dennes riktiga namn, Sean Sherrard). Jag minns att jag såg festivalen 1984, men gillade den här låten bättre än Herreys gyllene skor. "Terminal 3" är en lätt dramatisk discolåt med katchig produktion. Den har kanske inte den allra bästa refrängen jag hört, men det är överlevnadsbart. Skön 80-talsschlager är det under alla omständigheter.
Dessutom kan man inte annat än småle åt omslaget, kanske inte just mitt, för det är kanske inte det allra snyggaste, men totalt sätt; ett minne från den tiden då man var övertygad om att om man bara sätter titeln "Eurovision Winner", samt land och årtal så är det en jättesuccé! Försök göra det idag.


----------------------------------------------------------------------
M.F.Ö - Di dai di dai dai (1985)
Den här turkiska gruppen spelades väldigt mycket efter sina deltaganden i festivalen 1985 och 1988. Den är väl urtypen av hur jag skulle önska att tävlingen var lite mer idag, alltså väldigt trogna sitt lands musiktraditioner, men samtidigt inte rädda att flirta lite med västerländsk stil.
M.F.Ö står för Mazhar-Fuat-Öskan och jag minns ännu hur tre glada män iförda vita svidar med slokhattar i Göteborg stod och jazzade coolt till sin sköna gungande låt. "Di dai di dai dai" låter turkiskt i varje ton, men samtidigt med lite fräck västerländsk produktion och med en melodi som sitter som ett knytnävsslag.
Dom tre medlemmarna i bandet är barndomsvänner som ännu, efter 42 år, spelar ihop hemma i Turkiet med låtar som i flera fall dessutom är satiriska och samhällskritiska.

Det ska sägas också att den singel jag har är inte det turkiska originalet utan en svensk utgåva på engelska utgiven av Bert Karlsson och Marianne Records. Klippet jag hittade här är lite kul. Det är nämligen från engelska Top Of  The Pops från 1985 där dom uppträdde i hopp om att nå dom engelska skivköparna, vilket är ett modigt drag, med tanke på att engelsmännen alltid brytt sig ungefär noll om tävlingen. Och man kan lite se det på den tämligen döda publiken som inte riktigt orkar bry sig om det som sker på scenen och programledarna Linda De Mol och Pat Sharpe som desperat försöker pusha låten.


----------------------------------------------------------------------
Cadillac - Valentino (1986)
Man kan väl säga att den här låten är lite av motsatsen till ovan. Den har sång på sitt modersmål, men inte mycket av sitt lands stil i sig. Spanska gruppen Cadillac hade släppt några plattor som sålt sådär innan man klev in i festivalen 1986 i Bergen och sjöng denna fräcka och coola poplåt "Valentino" för Spanien, som är riktigt snygg och skön. En riktigt snygg melodi har den framför allt! Den slutade 10:a i tävlingen och borde ha spelats mer än den gjorde.
Dock blev låten lite av svanesång för bandet för en av medlemmarna lämnade gruppen samma år och man upplöstes direkt efter. Kanske inte det resultatet man hoppades på när man valdes av spanska televisionen att sjunga i tävlingen.

Etiketten med bokstaven C ni ser på singeln, ni som undrar, är ett märke så att jag hittar i min singelsamling. Praktiska och bra att ha att ha och lämnar inga märken efter sig! Ett litet tips i all enkelhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...