expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 5 oktober 2014

70-talsmania på kul skivmässa!

Höstens upplaga av Sundsvalls skivmässa gick som vanligt av stapeln i klubben Pipelines lokaler. Det var mindre antal säljare än i våras, men lite fler besökare, vad mina ögon kunde läsa i alla fall. Det var en OK blandning av dyrare rariteter och 20 kronors skivor och alla tycktes ha det trevligt! Åter igen, en stor eloge till Pipeline och Thomas Lundmark som ordnar detta hela tiden och håller den fysiska skivans fana i stan levande!

För min egen del så var det främst en blandning mellan 80-talets synthvärld och det glada 70-talet. Jag är rätt nöjd med mina fynd och lyckades till och med hitta årets Jimmy Smith-skiva, ett dubbelalbum utgivet på United Artists Records kallad "Portrait", som dels hade några av dom vanligare låtarna, "I got a woman" och "The champ", men som också innehöll några låtar jag inte hade förut!
80-talssynth nämnde jag och det köpte jag hos Record Hunter, som normalt ligger på S:t Eriksgatan i
Stockholm. Jag har tidigare haft stora problem med att hitta Blancmange-skivor och fått nöja mig med "Mange tout", men nu lossnade det ordentligt, med hela två album och en singel! Dels debuten "Happy famies" från 1982 och dels 1985 års "Believe you me", samt singeln "Waves" från den först nämnda. Kan det bli bättre? Ja, det blev mer synth i form av en dubbel-singel med Japan. För flera år sen köpte jag plattan "Gentlemen take polaroids" på samma skivmässa och nu hittade jag en singel med denna albumtitel som även innehåller en bonussingel med låtarna "The width of a room" och "Burning bridges".
I samma skivback fann jag också Eldkvarns platta "Pantad och såld" från 1978, ett MYCKET kul fynd för ett Eldkvarn-fan som mig, som inte hade några 70-talsplattor med Eldkvarn tidigare!

När vi så är inne på 70-talet, som detta år gjort sitt definitiva genombrott i min skivsamling, så blev det ännu en skiva med bandet jag skrev om för inte allt för länge sen, 10 CC och plattan "How dare you" från 1976! Carole King är en annan artist som jag upptäckt stort i år. Jag gillar hennes röst, hennes känsla för sköna melodier och hennes gitarrspel och jag blev glad när jag hittade hennes "Welcome home" från 1978. Just nu lyssnar jag igenom den skivan och den verkar vara helt OK och härligt avkopplande. Framför allt låtarna "Sunbird", "Changes" och singeln "Morning sun" rekommenderas!
Också Rufus & Chaka Khan, som börjar bli en vana på skivmässan numera. Plattan heter "Masterjam" och kom 1979 och den är desutom producerad av Quincy Jones, vilket är ett stort plus i kanten!


Jazzen var det däremot sämre med, förutom Jimmy Smith, men för 10 kronor kändes det inte helt fel med en Dizzy Gillespie-LP kallad "The Champ 1951-52", utgiven på Musidiscs Jazz Anthology-serie. Detta verkar vara en riktigt intressant platta, som innehåller, förvisso några uttjatade Gillespie-låtar som titelspåret, "Ooh-shoo-doo-bee" och "Birks works". Men några spår kändes riktigt intressanta, som en version av Duke Ellingtons "Caravan", där även violinisten Stuff Smith medverkar. Annars är det spännande att ett par spår även är med John Coletrane och vibrafonisten Milt Jackson är med på många låtar, så det är upplagt för en riktigt häftig jazzstund!

En Pat Benatar blev det också, "Get nervous" från 1982. Pat Benatar har jag ett väldigt gott öra till sen ungdomen. 1985 års album, "Seven the hard way", är en riktig 80-talsklassiker som jag hoppas skriva om en dag!

Totalt sett en OK och normal skivmässa, varken mer eller mindre, med massor av trevliga fynd! Det är helt fantastiskt med denna mässa, att få chansen att handla från handlare man aldrig annars ser och köpa skivor man aldrig hittar här, framför allt när handlarna står på rad! Så har ni chansen att besöka en skivmässa någon gång, gör det för det är en härlig musikalisk och kulturell upplevelse!

Tre låtar kör jag med här. Dels, förstås, något med Blancmange och vad passar bättre än "Waves", nu när jag köpt både singeln och albumet den är på. Dessutom Carole King och singeln "Morning sun" från "Welcome home"-plattan. Och till sist Jimmy Smith och en klassisk liveupptagning av "The champ".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...