expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 31 december 2014

Dom bästa skivfynden 2014!

Tiden flyger! Det är redan nyår igen och dags att titta tillbaka på det gamla och förbereda för det nya. 2014 har varit ett OK skivår, varken mer eller mindre. En del kanon fynd har gjorts, även om det funnits ännu bättre år. Ser man på var jag har köpt så har det varit ett gigantiskt uppsving av 70-talsplattor, en genre som jag i slutet av förra året bestämde mig för att börja samla på. Jazzen har gått lite uppåt, vilket är positivt, medan 80-talsskivor har varit årets stora besvikelse. 80-talssinglar har jag hittat mycket, men fullängdsskivor har det varit dåligt med! CD-skivor har växt en hel del under framför allt slutet av året, då det varit dåligt med bra LP-skivor på second hand-skivor i över huvudtaget.

Jag har dock gjort ett top 10 av dom bästa skivfynden 2014! Dom skivor som varit dom bästa och mest speciell under året och självklart är det second hand vi talar om och inte nya släppta skivor. Denna top 10 hade jag tänkt bjuda på och förhoppningsvis kan ni hitta en del nya bekantskaper inför 2015 här!

10) 10CC - Bloody tourists (LP): Den här skivan kan ni läsa om i en separat artikel, men den är likväl en av dom bästa fynden. Jag hade innan inte brytt mig så mycket om 10CC, mer än att jag tyckte "I'm not in love" var en bra låt. Men när jag köpt den här skivan smälte jag direkt för den avkopplande musiken och ljudbilden, kombinerat med dom totalt oförutsägbara låtarna som man inte visste vart dom skulle ta vägen. En stark rekommendation för denna platta och mer 10CC under 2015!


9) Robyn & Röyksopp - Do it again (EP): Jag fick ett presentkort när jag fyllde 40 år i år och kunde glatt gå på Åhléns och köpa en skiva jag velat ha hela året, nämligen EPn med Robyn och dom norska röksvamparna, Röyksopp. En fantastisk platta, fylld med avslappnande synthljudmattor, vackra experimentella melodier och Robyns fantastiska sång! Titelspåret är helt klart årets låt, men en låt som "Every little thing" är också riktigt bra! Efter snart 20 år är Robyn fortfarande starkare än någonsin och kommande plattan blir verkligen något att hoppas på inför det nya året!

8) New Musik - From A to B/Anywhere (LP): Två plattor från samma artist och samma köptillfälle, min resa till Stockholm i år. Den ena är köpt på Atlas CD-börs på St Eriksgatan och den andra på Mosebacke Records. Jag hade varit intresserad av New Musik ett tag och velat utforska dom mer, men inte riktigt tagit mod till mig. I år så tog jag chansen och jag är så lycklig för det. New Musik är lysande new wave-synth som både är skön och tillbakalutande och fräsch och oförutsägbar. "Anywhere" kanske är lite starkare, men båda plattorna är strålande bevis på lysande 80-talssynth som överraskar!

7) Rufus & Chaka Khan - Masterjam (LP): Dom senaste skivmässorna har jag haft turen att hitta minst en platta med Rufus och/eller Chaka Khan och höstmässan i år på Pipeline här i stan var inget undantag. Men hur bra dom andra fynden av denna soulkonstellation har varit så var nog detta höjdpunkten, för "Masterjam" är en lysande blandning mellan producentgurun Quincy Jones och ett av 70-talets mest funkigaste gäng och då kan det inte bli bättre än så här! Plattan svänger enormt och har också otroligt smäktande ballader och Chaka Khan är otrolig plattan igenom! En riktig funk-och soulorgie av sällan skådat slag!

6) Lolita Pop - 2000 år (Singel): I november 1985 hörde jag ett Tracksprogram där man testade en låt av Lolita Pop, som jag aldrig hört talas om innan, som hette "2000 år" och som jag tyckte var riktigt spännande. Därefter har jag aldrig sett den låten på någon singel eller något album och jag har letat överallt, tills jag hittade denna singel på vårens skivmässa på Pipeline! Gissa om jag blev lycklig, för det är verkligen en spännande låt med fantastiskt sköna gitarrer och vacker produktion! En bortglömd svensk 80-talsrocklåt med Karin Wistrand i sitt esse! Lyssna också på den lysande B-sidan, "Hällande regn", som gått och väl kunnat stå som egen singel!

5) OMD - La femme accident (Maxisingel): Låten i sig, "La femme accident", är ingen av OMDs största och bästa låtar, men det är ändå ett fynd som jag blev strålande lycklig av. Den är köpt på Musikörat i Uppsala och var den enda i en back fylld med värdelösa dyra 60-talsplattor som var intressant. Det är en dubbel-maxisingel som är svåråtkomlig och begränsad och innehåller en andra skiva med "Enola gay" och en live inspelning av "Locomotion". En sällsynt liten synthpoppärla helt enkelt som jag hittade extremt billigt!

4) Coleman Hawkins - Portrait/Art Tatum - Portrait (10 CD-boxar): En gång om året gör jag en beställning till Ginza och i år blev det en sorts 40 års-present till mig själv. Och vilken present sen! Jag hittade två stycken CD-boxar med tio skivor i varje med två av dom bästa jazzmusikerna någonsin, tenorsaxofonisten Coleman Hawkins och pianisten Art Tatum, allt för det delikata priset 30 kronor styck! Båda boxarna innehåller dessutom en 40-sidig box om musikerna samt precis allt man någonsin velat ha med dessa musiker! Utgiven av ett udda märke som jag har hittat mycket kul jazz på, Past Perfect Silverline, var detta en av årets allra roligaste jazzfynd som det kommer att ta en bra stund att beta sig igenom!

3) Depeche Mode - Delta machine (CD): I februari hade Åhléns en REA av nyare CD-skivor för 10 kronor styck och till min glädje var en av dom en skiva jag velat köpa ända sen jag såg den, Depeche Modes senaste platta "Delta machine". Detta var en dubbel-CD med den ordinarie skivan plus en bonusskiva med extraspår samt en bok med bra bilder på bandet! Skivan i sig är klassisk Depeche Mode! Det må vara ett nytt skivbolag, men musiken är fortfarande stor och mäktig synthpop med lysande låtar som "Soothe my soul" och "Should be higher" som grädde på moset!

2) 13 stycken jazzskivor på ett och samma ställe (CD): Det låter kanske lite luddigt, men detta får anses vara årets köptillfälle. En second hand-affär i stan som heter "Magasinet" hade fått in en stor CD-samling med jazz med fräscha och bra skivor innehållandes allt från liveupptagningar, samlingar, studioalbum och allt däremellan. Jag gick dit och fick för 10 kronor styck hela 13 stycken perfekta skivor med liveskivor med Artie Shaw, mindre kända Benny Goodmaninspelningar, Oscar Peterson-plattor och flera liveplattor med Count Basie. Ett lysande skivfynd när den är som bäst. När man bara kan frossa bland skivor och när allt känns så perfekt!

1) Tundra - Dubbla budskap (LP): Detta blir en lite längre skivköpshistoria. När jag var barn så spelade jag ofta in från radion och använde mig av den usla metoden att sätta en bandspelare intill en högtalare och jag har nu i modern tid lyckats urskilja alla viktiga låtar och skaffa dom i någon form, utom en som jag inte hade en susning om vad det var. Jag frågade folk och skivsamlare och ingen av dom hade hört talas om låten. Det enda jag hade att gå på var en usel kassettkopia med en bit av texten som jag lyckats urskilja:
"Människor bland molnen, lever i det blå..."
Låten var en rätt flummig ballad som ändå var vacker och avkopplande, men vad hjälpte det när man inte visste vad det var. Så jag tog till min sista åtgärd att fråga på skivsamlarforumet jag är en del av, Recordnerds och en användare meddelade att han trodde sig veta att det var proggruppen Tundra. Snart mailar denne person mig och meddelar att han hittat skivan på Record Hunter i Stockholm och bett dom lägga undan skivan åt mig. Jag kontaktar affären och gör ett distansköp (80 kronor kostade skivan) och får skivan i handen, helt ovetande om detta verkligen var rätt skiva. Detta kunde antingen bli det största magplasket i min samlarkarriär eller den största lyckan. Eller så kunde jag ha betalat 80 kronor för en låt och resten var skit. Det visade sig vara rätt skiva och en helt fantastisk platta! Förutom att jag till sist fick min barndoms låt så var skivan fylld med låtar som inte direkt når trackslistans första plats utan den är väldigt krävande och speciell, vilket inte brukar vara rätt sak för mig, som dessutom inte alls är intresserad normalt av progg.
Men skivan var en avkopplande platta med atmosfärisk ljudbild och skön sång, med mycket folkmusiktouch och riktigt bra texter! Jag blev lyrisk när jag hörde denna vackra platta och det är förvånande att den inte hörts oftare. Den är inte lätt att få tag på vad jag förstår och är en liten raritet så hittar ni denna skiva, Tundra och "Dubbla budskap" så rekommenderar jag den å det varmaste! För mig var detta årets bästa fynd!

Vad 2015 kommer att innebära för mitt samlande kan ingen veta, mer än att bloggen kommer att oförtrutet att vandra på. Jag vet att jag ligger efter med uppdateringen av filmer från Vinyl Community, men listan av filmer börjar bli lite för lång nu så jag ska försöka hitta på ett sätt att uppdatera och göra det smidigare att bläddra bland dom för er.

Jag kan TYVÄRR inte bjuda på något spår från årets skivfynd, Tundras "Dubbla budskap" för den finns inte på Youtube och jag kan inte föra över den, men när det dyker upp så ska jag genast lägga upp den här!
Tills vidare så blir det dessa tre videor: New Musik från skivan "Anywhere"och låten "Luxury" , Rufus & Chaka Khan och "Do you love what you feel" samt Depeche Mode och "Soothe my soul". Och med detta vill jag passa på att önska alla läsare och övriga svenskar ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...