expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 25 januari 2015

Pet Shop Boys - Actually

Det är verkligen inte ofta jag skriver om ett album från en artist som jag skrivit om förut, åtminstone vad gäller fullängdsskivor. Mycket är förstås att kunna få in så många olika artister som möjligt. Men den här måste jag ändå ta med.
I  början av bloggens historia skrev jag om Pet Shop Boys platta "Very", som är ännu en av dom bästa plattor jag äger. En annan Pet Shop Boys-platta med nostalgiska referenser är deras kanske mest säljande, "Actually". Plattan kom 1987 och är deras andra någonsin. Här behöver man bara nämna "It's a sin" så säger många:
"Aha, det är den där vita plattan där Neil gäspar på omslaget!"
Vi snackar en platta som finns på alla loppisar, men som ändå räknas som en riktig klassiker från 80-talet!

Men vägen till att jag skulle köpa plattan var rätt lång, eftersom jag var si så där intresserad av albumets
singlar när dom kom. "It's a sin" var en bra låt, men inte någon av deras bästa. "What have i done to deserve this" gillade jag inte alls och jag var väldigt avvaktande till "Rent". "Always on my mind", som kom i samma veva, gillade jag dock skarpt, men den fanns inte på plattan. Men 1988 så gick jag ändå in på Thylins skivbutik på torget i Sundsvall och köpte en kassettversion av plattan. Det skulle ta många år innan jag gillade Dusty Springfield-duetten (som jag idag tycker är kanonbra), men resten växte rätt fort och jag lyssnade ofta på denna platta.
Denna LP-version är från ett betydligt nyare datum då jag på en second hand hade förmånen att hitta denna upplaga och en av huvudanledningarna till att jag köpte den var att det var en speciell paketutgåva som också innehåller en maxisingel av "Always on my mind".

"Actually" är intelligent engelsk pop som sitter där, men som ändå är så genialisk! Lyssna bara på den häftiga uppgörelsen med 80-talets shoppinghysteri och yuppieera i "Shopping", med en refräng som:
"We're S-H-O-P-P-I-N-G! We're shopping!"
Eller den mäktiga avslutande balladen "King's cross" eller den pigga och dansanta "Hit music". Den har bara en svaghet och det är fjärde singeln "Heart", som är bättre i sin singelremix än på plattan. Men totalt sett är detta en otroligt skön och engagerande platta som sitter som ett tuggummi du inte vill lämna ifrån dig! Detta är kanske en av dom bästa plattor under 80-talet som har gjorts med en lysande ljudbild och produktion. Det är inte ofta jag delar den åsikten med medierna, men faktum är att detta är en av plattorna som tagits med i boken "1001 albums you must hear before you die". Dessutom kan inte hittills 4 miljoner skivköpare ha helt fel!
2001 kom en speciell nyutgåva av plattan kallad "Actually/Further listening" som förutom huvudplattan också innehåller en andra skiva med B-sidor, mixar och diverse tidigare outgivna låtar från denna period! Den har jag inte ännu, men den som väntar på nåt gott...

Två spår från plattan blir det. Dels "Shopping", som här är i en liveupptagning från Wembley Arena 1989 med häftig dans och allt!
Dessutom, för att kompensera alla år som jag spenderade på att ogilla den låten, så blir det "What have i done to deserve this", vars video inte är kanske deras allra bästa, men det kan jag leva med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...