expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 27 februari 2015

Erroll Garner - Solo, New York, 1944-'45

Ibland kan man bli överraskad av även de billigaste skivorna som man köper. För inte allt för länge sen skrev jag om dubbel-EPn med Erroll Garner och jag hade tänkt att rida på den vågen när jag är i andra andningen. För några år sen gjorde jag en sedvanlig beställning på Ginza och såg denna lilla CD med Erroll Garner. Jag tänkte väl inte så mycket om den utan beställde den mest för att den var billig, 10 kronor, och innehöll gamla inspelningar. Dock var den utgiven på ett riktigt lågbudgetbolag, Acrobat Music & Media.

Men vad som inte framkom av annonsen i Ginza var att den egentligen var, åtminsone till hälften, en utgåva av en radioshow som Erroll Garner, där han gästade Twelve Eighty Club Show på Station WOV i New York 1944. För mig som gillar gamla radioprogram och dessutom livejazz var detta ett riktigt guldkorn, inte
minst när programledaren, vars namn jag inte fått reda på, och Erroll Garner pratar och presenterar mellan låtarna. Roligast är när programledaren försöker sätta Erroll på pottan genom att ge honom ett test, improvisera fram en låt om radioprogrammet betitlad "Twelve Eighty Club Blues", och man hör på programledaren att han tror att detta kommer bli svårt för pianisten, som dock spelar en riktigt fin liten melankolisk blues rakt ur huvudet. Är karln ett geni eller vad?
Radioprogrammet är riktigt härligt, tillbakalutande och fantastiskt bra och samarbetet mellan programledare, pianist och musik är enormt bra!

Andra halvan av plattan innehåller studioinspelningar gjorda i New York 1945. Pianisten släpps ut i full frihetm ed ett gäng standardlåtar och han spelar dom verkligen på sitt sätt, eller vad sägs om den lite dramatiska men svala versionen av "All the things you are" eller den riktigt udda versionen av "I get a kick out of you". Jag kan verkligen också rekommendera hans sköna version av "Mood indigo" eller den riktigt häftiga versionen av "I can't give you anything but love".
Ibland kan alltså riktiga chansningar och mindre kända bolag ändå visa sig vara guldkorn! Denna skiva är verkligen rekommenderbar. Radioprogrammet är brilliant och avkopplande och låtarna är egna och riktigt snygga!

Tro det eller ej, men jag har hittat ett utdrag ur radioprogrammet, där Erroll Garner spelar Duke Ellington-klassikern "Take the 'a' train"! Från den andra delen, med studioinspelningar har jag hittat hans fina version av den klassiska Earl Hines-låten "Rosetta".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...