expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 22 februari 2015

René & Yvette featuring Gorden Kaye & Vicky Michelle - Je t'aime/Rene D.M.C (Devastating Macho Charisma)

Denna borde jag kanske placera i avdelningen "Kultstämplat", men jag gillar den för mycket för det! För många år sen skrev jag här om Leena Skoogs och Anders Näslunds skrattretande försök till erotik på hög nivå i deras svenska version av stönlåten "Je táime (moi non plus)". Men dom är förstås inte dom enda som har försökt att härma Jane Barkin och Serge Geinsbourg. Lite oväntat och komiskt är att Pet Shop Boys också har gjort sin version av låten. Leta upp den om ni vill, för den är rätt udda!

Men till avdelningen riktigt rolig humor hör den version som spelades in 1986 av dom engelska skådespelarna Gorden Kaye och Vicky Michelle. Vi som är barn av 80-talet minns dom förstås som den storväxte och hunsade, men ständigt bitske och trånande caféägaren René Artois och den vampiga och flämtande servitrisen Yvette i komediserien "'Allo 'allo 'emliga 'armén". Det gick inte ett avsnitt utan att dom båda stod och flämtade i någon skrubb och kallade varandra för dom mest fåniga kärleksorden innan Renés hustru Edith (Carmen Silvera) kom in och frågade vad dom gjorde och René skällde ut henne med en riktigt usel superlögn som hustrun ändå svalde med hull och hår.

Den här tiden så var den serien något av de mest populära av europeiska komediserier som fanns och skådespelarna blev superstjärnor som fick repetera sina välkända fraser överallt. Till det så passade Gorden Kaye och Vicky Michelle på att spela in en singel där dom då gör 60-talets mest förbjudna kärlekslåt på sitt eget sätt. Detta borde vara så uselt att det är skamligt, men jag är ett stort fan av "'Allo 'allo" och tycker att den här singeln är riktigt stor komik. Jag älskar när Yvette flämtar:
"Je'taime!"
Var på René säger:
"I beg your pardon?"
Hon upprepar:
"Je'taime!!!"
Han förstår inget och säger:
"Say it in french!"
Och Yvette säger med sin karaktäristiska franska brytning:
"I love you!"
Visst det är en barnslig humor, i alla fall i dagens mått mätt, men jag tycker det är lysande! Jag skrattade så jag grät när jag hade hört den här singeln för första gången för många år sen.
Sen får René och Yvette flytta runt bland caféets bakre regioner eftersom han tycks höra sin fru överallt och när Yvette sjunger ömt med sin falskaste röst tycker René att det låter förskräckligt.
Det är humor på samma nivå som TV-serien, så är man som jag ett fan av denna härliga parodiserie på nazismen och andra världskriget så är detta ett måste! Detta är inte bara kult, detta är för en gångs skull rolig kult!

Den andra sidan på singeln, för den är lanserad som en dubbel-A-sidig singel, är kanske inte fullt lika rolig för dess konstnärliga skapelse, men fullt lyssningsbar ändå, just för att den är så udda. Låten heter "René D.M.C (Devestating Macho Charisma)" där både Gorden Kaye och Vicky Michelle rappar, förvisso inte så bra och någon refräng finns inte, men det är ändå en snygg 80-talsproduktion och udda med tanke på årtalet som serien ska utspela sig i. Så just därför bjuder jag på båda låtarna, "Je t'aime", här i ett liveframträdande i BBCs program "Wogan" (med schlagerfestivalexperten Terry Wogan), och "René D.M.C (Devastating Macho Charisma)".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...