expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 6 juni 2023

Dom 50 bästa låtarna från 1990!


Årslistorna har nu nått 90-talet och till en början förstås 1990, året då jag lämnade högstadiet bakom mig och började gymnasiet. Det var också året då högstadieklassen gjorde en klassresa till Köpenhamn som sista sak tillsammans. Man skulle gå mot ett nytt vuxnare liv. Musikaliskt innebar det ett stort kliv för soulmusiken som blev något jag gillade väldigt mycket från detta år. Elektronisk dansmusik blev stort detta år och jag fascinerades mycket av dess mäktiga sound. 1990 innebar något nytt, men samtidigt stod det med en stadig fot i det välkända från 80-talet. Metropols inslag Flipp Eller Flopp, där fyra låtars chanser på listorna skulle testas, blev min nya favorit. Där lärde jag mig mycket om musik, produktion och musikbranschen. Jag var redo att möta 90-talet på mitt vis och ta mitt musikintresse ett stor steg mot något mognare och med åren har 1990 som musikår vuxit än mer som något viktigt i mitt liv.

Så att välja ut ett top 50 av låtar var inte lätt och det var många gamla favoriter från den årslista jag gjorde då, nyårsaftonen 1990, som nu fick stryka på foten, även om jag gillar dom än. Men en sak var självskriven, Depeche Modes närvaro och dess vinnare.
"Violator" är ju ändå en av världens bästa plattor någonsin och därför blev bandets dominans den största någonsin, till och med större än Earth, Wind & Fires på 1979-listan. Däremot är ju vinnaren "Halo" ett albumspår så jag kan därmed inte skriva om specifikt den låten, eller visa ett singelomslag.
     Mycket svensk musik blev det förstås också, men soulmusikens entré gjorde att USA hämtade in mycket och det blev väldigt jämt vilket land som gjorde den bästa musiken 1990, England, USA eller Sverige. Så låt oss nu dyka ner i det spännande musikåret 1990!

1 Depeche Mode - Halo
2 KLF - What time is love (Live at Trancentral)
3 Depeche Mode - World in my eyes
4 Louise Hoffsten - Yeah yeah
5 The Beloved - Time after time
6 Depeche Mode - Policy of truth
7 Heart - All i wanna do is make love to you
8 Pet Shop Boys - So hard
9 Icehouse - Touch the fire
10 Jean-Michel Jarre - Calypso I
11 Richard Marx - Too late say goodbye
12 Peter LeMarc - Mellan dej och mej
13 Kylie Minogue - Better the devil you know
14 Pet Shop Boys - Being boring
15 Richard Marx - Children of the night
16 Belinda Carlisle - (We want) The same thing
17 They might be giants - Birdhouse in your soul
18 New Kids On The Block - Tonight
19 Niklas Strömstedt - Vart du än går
20 Depeche Mode - Enjoy the silence
21 Pontus & Amerikanerna - En blå dag
22 Gary Moore - Still got the blues
23 Jane Child - Don’t wanna fall in love
24 Nick Kamen - I promised myself
25 Blue Pearl - Naked in the rain
26 Propaganda - Heaven give me words
27 The Hooters - Give the music back
28 Titiyo - Flowers
29 Snap! - Cult of Snap!
30 Mantronix featuring Wondress - Got to have your love
31 Lili & Susie - Boyfriend
32 Louise Hoffsten - 1939
33 Soul II Soul - A dream's a dream
34 Kylie Minogue - Step back in time
35 Pebbles - Giving you the benifit
36 Adolphson & Falk - På jakt
37 Tomas Ledin - Genom ett regnigt Europa
38 The Family Stand - Ghetto heaven
39 Niklas Strömstedt - Flickor talar om kärleken (Män dom gör just ingenting alls)
40 Bebop - Gå nu
41 Adamski - Killer
42 Fancy - When guardian angels cry
43 Go West - King of wishful thinking
44 George Michael - Praying for time
45 Henzel & Thors - Sov gott
46 Janet Jackson - Escapade
47 Dag Vag - En gång till
48 Peter LeMarc - Välkommen hem
49 Madonna - Vogue
50 Army Of Lovers - Supernatural





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...