expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 23 juli 2014

Sommarspecial '90: Kylie Minogue - Better the devil you know

Här blev det vånda om vilken låt jag skulle ta. Egentligen behandlade jag 1990 års sommarhits då lika styvmoderligt som 1988 och 1989, men snart insåg jag att flera av låtarna inte var så dumma ändå och innan sommaren var slut så hade jag vänt åsikt om 70 % av det som låg på Sommartoppen. Jag hade kunnat välja Desperados "Louise", en höjdarlåt, Kayos "Another mother", det årets reggaehit, Go Wests "King of wishful thinking", som jag blev jublande lycklig när jag hörde eller Henzel & Thors underbara "Sov gott". Den låt jag egentligen lyssnade mest på den sommaren är inte ens en sommarlåt för den hör våren till, Hearts "All i wanna do is make love to you". Men jag föll till slut för den låt som jag förknippar ett väldigt speciellt sommarminne det året, när min högstadieklass skulle skiljas och vi åkte på klassresa till Köpenhamn. Jag var olycklig kär och samtidigt i ett land jag var helt främmande i. Men samtidigt var resan något stort och viktigt för mig och den var riktigt härlig! På tåget på vägen ner så lyssnade jag flitigt på Kylie Minogues "Better the devil you know". Så småningom hade jag tänkt att skriva om ett helt Kylie-album, så jag ska inte orda så mycket om hennes karriär redan, men mitt intresse för denna snygga dams musik har stått sig genom åren.

Men 1990 så var jag ett relativt nyblivet Kylie-fan, som precis upptäckt charmen i Stock-Aitken & Watermans disco och den här låten var som snask för mig då! En sprudlande, fräsch och pigg sommardiscodänga som bara andades sommar på något sätt. Luftigt och enormt snyggt producerat med en melodi som sitter som ett knytnävsslag, precis som det ska med SAW! Sen har jag alltid gillat Kylies sångröst som både är ekorrpigg och charmig, men ändå någonstans mogen, skönsjungande och passande för sin musik.

"Better the devil you know" var första singeln från hennes då nya platta "Rhythm of love", medan B-sidan är ett spår från plattan dessförinnan, "Enjoy yourself", en låt som heter "I'm over dreaming (over you)" och som är ett bra albumspår och en passande B-sida, här dock snyggt omgjord i en passande singelmix. Eftersom det är en bra riktigt låt så tycker jag att det är på sin plats att bjuda på både A- och B-sida här!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...