expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 20 juli 2014

10CC - Bloody tourists

Som synes har jag fått en väldig fart på skrivandet nu, mest för att semestertider ger mer tid. Låter logiskt, va? Den här gången vill jag pusha på en skiva jag köpte på en second hand i stan bara för några dar sen och som jag när jag nu hörde den tyckte var riktigt bra! Jag bläddrade i skivbacken i affären och såg en gammal 70-talsskiva med ett band som jag inte haft så mycket gemensamt med förut, men nu när jag börjat satsa på 70-talet så tänkte jag: Varför inte? Så jag köpte den, 10 CCs "Bloody tourists" från 1978. Annars så har jag i stort sätt bara hört "I'm not in love" och "Dreadlock holiday" (varav den sistnämnda finns på plattan), och sen sett Graham Gouldman som en av två i sen suveräna och bortglömda 80-talsgruppen Wax.

I denna version av 10CC så har Lol Creme och Kevin Goodley lämnat bandet för att bilda eget band och så småningom bli några av 80-talets mest belönade musikvideoskapare. Någon större osämja kan det inte ha varit eftersom Goodley & Creme såsmåningom även gjorde musikvideon till "Buildning a bridge to your heart" åt sin forna bandpolare Graham Gouldman, då i Wax.
Eric Stewart var också en väldigt viktig medlem, bandets store kompositör, som senare också skulle få äran att skapa och producera "The eyes of a woman" åt Agnetha Fältskog.

Den här plattan innehåller alltså "Dreadlock holiday", som många av oss som var unga på 80-talet under många år trodde hette "I don't like reggae". Men den tänkte jag ändå försöka passera förbi så obemärkt som det går, för den är aningen för sönderspelad för mig!
Däremot är resten av plattan fylld med spännande och lagom melodisk pop som dock aldrig är tråkig utan överraskar med nya svägningar i melodi och produktion när man minst anar det. Dessutom är texterna väldigt väl genomarbetade och i många fall riktigt tänkvärda.
Utöver "Dreadlock holiday" blev inga andra singlar från plattan hits, vilket är lite konstigt för åtminstone tredje singeln, "For you and i", är en riktigt bra och skön låt. På själva singeln, som är en dubbel-A-sidig, singel, delar låten för övrigt plats med ett nyutsläpp av den mer kända  fyra år äldre "I'm not in love".
En annan höjdarlåt på plattan är balladen "Life line", som har en riktigt bra text och också är ett bevis på plattans oförutsägbarhet där låten pendlar mellan gitarrballad och i refrängen plötsligt förvandlas till reggae och sen tillbaka igen.
Den bluesiga "The anonymous alcoholic" är en annan lysande låt med en tänkvärd text om faran med för mycket alkohol!
Låt mig också rekommendera den avslutande låten som är riktigt proffsig och snygg, "Everything you've wanted to know about!!! (Exclamation marks)". Bara titeln är speciell! Men låten i sig är ett stycke pop/rockpoesi som vandrar iväg i alla möjliga riktningar musikaliskt och är mästerlikt spelad och producerad!

Detta är en platta som tar lyssnaren iväg på en märklig och väldigt snygg musikalisk resa överallt och ändå lyckas hitta en röd tråd i melodin att hålla i sig i! Ibland lönar det sig att chansa lite i sitt samlande!
10 CC finns än och turnerar. Graham Gouldman är ensam från originalsättningen, men Paul Burgess och Rick Fenn, som är med i bandet på den här skivan, är också med fortfarande.

Två låtar har jag valt, "For you and i" och den snygga låten med den märkliga titeln "Everything you've wanted to know about!!! (Exclamation marks)".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...