expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 26 maj 2023

Tina Turner - en stark artist har tystnat!


Att hylla nyligen bortgångna Tina Turner (1939 - 2023) är ingen lätt uppgift. Vi snackar om en legendarisk artist med en så lång karriär och mycket musik. Jag har en enorm respekt för hennes artisteri. Få artister har kunnat leva det tuffa och hårda liv som hon har levt och ändå kunnat bli en av dom mest energiska, karismatiska och största artisterna. Tina Turner var stark och en överlevare. Och den som har sett henne på scenen har sett vilken otrolig energi den kvinnan hade och det väldigt långt upp i åren!

Men mitt intresse för hennes musik är begränsad till ett decennium. 60-talets Ike & Tina Turner har jag knappt någon relation till, även om "River deep, mountain high" är en klart häftig och rivig låt. Hennes 70-tal var ju inte jätteaktivt precis och 90-tal och framåt var väl inte så intressant, med ett undantag. Kvar återstår då hennes 80-tal. Men så bra hon var under 80-talet! Visst, mycket synthar och trummaskiner. Men det är ju inget problem för mig, som ni vet. Och Tina passade bra i det, mycket bra, men varvade upp det med rocklåtar och spektakulära scenshower som få kunde klå. Dom stora producenterna och artisterna stod på rad för att samarbeta med henne i höjdarlåt efter höjdarlåt!

Jag har till detta valt att skriva kort om mina 10 favoritlåtar med Tina Turner, inte långa rader, men välmenande och förhoppningsvis informationsrikt. Jag har inte heller tagit dessa i någon rangordning, utan de är listade kronologiskt. Och med dessa 10 favoriter så säger jag bara: Vila i frid, Tina Turner, och tack för din musik och ditt artisteri! 

1 Help (1984)
Den här har jag skrivit om förut, Tina Turners helt egna och vackra tolkning av The Beatles "Help", i balladform och med gospelkör. Ännu är det en av hennes bästa ballader och snyggast gjorda låtar.

2 Private dancer (1984)
"Privat dancer" är en sval, förförisk och spännande låt som från början var skriven av Mark Knopfler till Dire Straits platta "Love over gold", men som ströks i sista stund när Knopfler insåg att den passade bättre till en kvinnlig röst. En väldigt vackert gjord och relaxande klassiker som idag hamnat lite i skuggan av "What's love got to do with it".

3 We don't need another hero (Thunderdome) (1985)
"We don't need another hero" har en speciell plats i mitt hjärta, eftersom jag hörde den för första gången i det allra första Tracks som jag hörde, hösten 1985. Den  dåtida parhästen Terry Britten skrev och proddade för filmen "Mad Max Beyond Thunderdome" och det blev en skön, vacker och väldigt välgjord låt som Tina levererar som bara hon kunde. 

4 Tearing us apart (1986)
Tina Turner har gjort många riktigt bra duetter. Väl värd att nämnas är förstås den sköna klassikern med Bryan Adams, "It's only love". Men snäppet bättre är den mer bortglömda låten med Eric Clapton, "Tearing us apart", med Phil Collins bakom spakarna. Clapton och Turner funkar oerhört bra tillsammans och det är en grym låt med klös och riv i.

5 Two people (1986)
Ska jag välja en era i karriären som är min favorit så är det nog ändå runt 1986-1987. Där finns flera av Tinas bästa hits och låtar och soundet var riktigt bra! "Two people" är balladen nr 1 från plattan. En avkopplande och skön pärla, helt enkelt.

6 Typical male (1986)
Det här är nog ändå en av mina absoluta favoriter av Tina Turner. Dels nostalgi, då den verkligen är hösten 1986 då den spelades otroligt mycket i radio. Dels för låten och Terry Brittens riktigt snygga sound. 80-tals-Tina i sitt esse!

7 In the midnight hour (1988)
Jag har tagit med två spår från dubbellivealbumet "Tina live in Europe", låtar med blås och ett otroligt drag och som jag hörde flitigt i Kulan I Luften 1988. Här tar hon sig an Wilson Picketts "In the midnight hour" i en av som häftigaste versioner jag har hört! Låten är även B-sida till singeln "Paradise is here".

8 Addicted to love (1988)
Mer från liveplattan när Tina nu tar sig an Robert Palmers låt och i mitt tycke gör hon den bättre, tyngre och ösigare!

9 I don't wanna loose you (1989)
Jag visste inte huruvida jag skulle inkludera något från 1989 års "Foreign affair", som är en bra bit från de två föregående studioalbumen. "The best" känns sönderspelad till max och "Steamy windows" är knappast hennes bästa låt. Men den här balladen är den bästa från den här perioden. En klassisk, lättsam och avkopplande ballad av relaxa till.

10 Goldeneye (1996)
Här är då 90-talets klart bästa låt med Tina. När hon med hjälp av Bono och Nellee Hooper gjorde den första Bond-låten på sex år. "Goldeneye" tar den klassiska Bondkänslan och stoppar in den något nytt, spännande och svalt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...