expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 28 oktober 2015

Coleman Hawkins - Cattin' / Skivbolaget Keynote

Det känns lite för länge sen jag skrev om en jazzskiva, mer än två månader sen, så jag tänkte berätta om ett skivbolag som existerade i endast åtta år, men som under den korta tiden hann bli en av den amerikanska jazzhistoriens mest speciella och annorlunda bolag under 40-talet! Keynote har blivit ett av mina favoritbolag, även fast jag inte fått tag i någon skiva eller inspelning på skiva från bolaget förrän i våras. Mycket tack vare ett avsnitt ur Leif Anderssons klassiska program "Smokerings" från 1988 där han presenterar mängder av inspelningar från detta bolags repertoar. Jag föll direkt för Keynotes inspelningar och lyssnade på detta program om och om igen. Jag har nog berättat om detta program förr, eftersom de var på samma program som de Boyd Raeburn-inspelningar som jag nämnt förut.

Det jag gillar med Keynote är dels ljudet och känslan i inspelningarna som känns intimare och luftigare än någonsin. Det gör att svänget också känns äkta och speciellt, som också är en stor anledning till min fascination för Keynote! Däremot har det varit nästan omöjligt att hitta några skivor med musik från detta lilla bolag och jag har väl nästan gett upp hoppet om att någonsin ha en 78-varvsskiva i min ägo med etiketten Keynote. Så sällsynta är dessa skivor idag!
     Keynote bildades 1940 av skivaffärsägaren Eric Bernay och hade en märklig historia. Bolaget släppte från början bara protestsånger från forna Sovjetunionen och spanska inbördeskriget. Snart började man spela in amerikanska antikrigssånger för andra världskriget och från 1943 så inriktade man sig på jazzen. Man gav ut både skivor med kända namn som Coleman Hawkins, Roy Eldridge, Lester Young, Red Norvo, Benny Carter, Sidney Catlett, Teddy Wilson, Johnny Hodges, Slam Stewart, Jack Teagarden och Earl Hines, men också musiker som annars inte var kända för sina egna band utan framträdde mest som bakgrundsfigurer, som Bill Harris, Jonah Jones, Johnny Guarneri, Emmett Berry,  Pete Brown, Cozy Cole, Charlie Shavers osv. Inspelningarna med Pete Brown och hans kvintett, till exempel, är bland det finaste småbandsjazz man kan höra från 40-talet!
     1948 så gick Keynote i konkurs och köptes upp av Mercury Records (som i sin tur idag ägs av Universal).

Nog om själva bolaget och mer om denna fantastiska skiva som jag köpte på Sundsvalls skivmässa i våras, som en del av er kanske minns, Coleman Hawkins "Cattin'", utgiven på Fontana. När står inte, men det ser ut som en sen 60-talsutgåva.
     Coleman Hawkins var en av dom allra största tenorsaxofonisterna under 30- och 40-talet som
framträdde på många av dom största swinginspelningarna och ledde också egna band. För mig är han kanske swinggenrens kung, för hans inspelningar för sällan någon besviken och det är kanonfina inspelningar varje gång!
     Vid köptillfället av "Cattin'" visste jag inte vad det var jag inhandlade, mer än ännu en skön skiva med min favoritsaxofonist, men när jag satte på skivan så kände jag igen ljudet av en Keynoteinspelning och till min obeskrivliga lycka så kunde jag konstatera att alla låtarna var Keynoteinspelningar. ÄNTLIGEN hade jag inspelningar från Keynote på skiva i min ägo!
   
Inspelningarna är gjorda under hela året 1944 i New York och skivan har fem orkestersättningar. Dels fyra spår med Cozy Cole All Stars, där namn som trumpetaren Joe Thomas, trombonisten Trummy Young och Hawkins samt pianisten Earl Hines, basisten Billy Taylor och Cozy Cole själv på trummor ingår. Lyssna på den härligt riviga "Father cooperates" där Hawkins och Trummy Young accompanjerar en vilt blåsande Joe Thomas.
     Dels Hawkins egen kvartett, med Teddy Wilson piano, Israel Crosby bas och Cozy Cole trummor. Här är det riktigt fin småbandsswing i det lilla och intima formatet!
     Sen kommer en annan höjdare, Coleman Hawkins And His Sax Ensamble, med bland annat Tab Smith, altsax, Don Byas, tenorsax och Harry Carney på barytonsaxofon. Denna septett samspelar lysande i två spår.
     Sen mer kvartet, denna gång med Hawkins och Wilson tillsammans med John Kirby, bas och Sid Catlett, trummor.
     Till sist fyra lysande septettinspelningar med George Wettlings New Yorkers, där namn som Joe Thomas, trombonisten Jack Teagarden, klarinettisten Hank D'Amico och pianisten Herman Chittison, samt trumslagaren George Wettling, ingår. Detta är äkta Keynotekänsla där blåsarna avlöser och duellerar på ett fenomenalt sätt! Lyssna till exempel på låten "You brought a new kind of love to me"! Gemensam för alla dessa är Coleman Hawkins klassiska och lätt igenkännliga raspiga tenorsaxofon, som levererar varje gång!
     Denna skiva kandiderar till att bli en av årets största fynd när årets ska summeras, men den blir svårslagen i alla fall när det gäller titeln årets jazzfynd, för detta är härlig 40-talsswing av bästa märke som är otroligt snygg och förför! Keynote fanns för kort tid och levererade för få mainstreaminspelningar för att bli lika legendarisk i jazzkretsar som Blue Note, Prestige, Savoy eller Verve, men under dess korta levnadstid så visade man på att man kunde producerar vacker och skön jazz som kändes både nyskapande och klassisk på samma gång och som levde i sin egen musikaliska jazzvärld!

Jag hade tänkt att bjuda på hela tre videor, två från plattan och en extra som bevis på Keynotes genialitet. Från plattan blir det två septettinspelningar, dels Coleman Hawkins And His Sax Ensamble och "On the sunny side of the street". Här kan ni också se hur en äkta Keynote etikett på skiva såg ut!
Dessutom Cozy Cole septett och den lysande "Father cooperates". Men dessutom en av mina favoritinspelningar från Keynote genom åren; Pete Brown Quintet och "It only depends on you". Lyssna till Joe Thomas och Pete Browns underbara samspel!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...