expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 23 november 2015

Monsieur Tranquille - Ma'm Thibault (version disco)

Att en del låtar är kultstämplad betyder inte nödvändigtvis bara att det är dåligt eller så dåligt att det blir kul. Det kan innebära att det är så udda att det är kult, men faktiskt också av någon okänd anledning kan man inte låta bli att gilla det. Så är fallet med denna singel som jag köpte förra sommaren för ett extremt billigt pris. Jag hade inte en susning om vad detta var utan köpte den på vinst och förlust i tron att detta var riktigt kultigt. Om det är en discosingel med en docka på framsidan så kan det ju bara sluta på ett sätt eller...?

Monsieur Tranquille är en karaktär som förekom på 70-talet på  kanadensisk barn-TV i det fransktalande Quebeck-området. Från början var han helt osynlig och hade hjälp av en clown vid namn Patof, medan i en senare serie, "Patof voyage", så fick han liv i form av en äldre docka med glasögon och mustasch. Mannen bakom karaktären var dock den samma, ljudmannen Roger Giguère. Tranquille blev snart så populär bland barnen att han 1977 fick spela in en singel kallad "Ma'm Thibault". Min franska är lite rostig och jag har aldrig sett någon av serierna så vem denna kvinna är vet jag inte, så låtens handling kan vi tills vidare lämna därhän. Låten var från början en mer rockig reggaeliknande låt med Roger Giguère brölande på franska. Detta original har jag inte tyvärr. Men snabbt därefter så ville man förstås haka på den stora discotrenden som rådde världen över och spelade in en speciell discoversion av låten och det är alltså den versionen som jag har fått tag på.

Egentligen är låten väldigt monoton med ett discobeat som går och några sorts synthiserade blåsinstrument som spelar en sorts funkig lite melankolisk melodi innan man bygger upp för att dockan till slut ska bedrövat yla:
"MA'M THIBAAAAUUUUUULLLLLTTTTT!!!!!!!!"
Ungefär så vandrar låten på, även om den har små sololiknande delar också här och var. Det är en väldigt udda och smått galen discolåt som borde stämplas som pinsam, men det gör jag inte för någonstans kan jag inte låta bli att gilla den väldigt mycket och låten sitter där som kola efter ett tag. Den är ändå snyggt producerad och tillräckligt galen för att jag ska fastna för detta.

Låten släpptes även i Frankrike och i Australien och blev en stor hit i dessa länder då, men succén till trots så höll Monsieur Tranquille i bara ett år till och hans shower lades ner 1978. Med tanke på att låtens storhet bara sträckte sig till ett väldigt begränsat antal länder så är det kul att hitta en sån här kul specialitet. En av få gånger då försöken att göra discostjärna av en docka faktiskt fungerade, i alla fall rent musikaliskt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...