expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 16 februari 2016

Electronic - Forbidden city

För två dar sen skrev jag om Electronics möte med Pet Shop Boys i "Disappointed" från 1992, ett möte som på intet sätt har något gemensamt med namnet på låten. Jag lovade då att jag skulle tämligen omgående skriva om en till Electronic-singel i en helt annan stil. Året här är 1996 och jag sänder radio i Sundsvalls närradio och en gång i veckan får vi låna en skiva från Skivbutiken och recensera den i direktsändning, vilket jag då gör varje vecka. Denna vecka får jag Electronics nya platta "Raise the pressure" i handen och sätter mig och lyssnar spänt på den. Borta är syntharna från "Disappointed" och plattan är, med några undantag, mer i stilen gitarrbaserad indiepop, men trots att jag älskade bandets tidigare verk så blir jag glatt överraskad av hur lysande plattan är. Jag har alltid gillat Bernard Sumners röst och de eleganta popmattorna är riktigt bra!

Framför allt så är en av singlarna min absoluta favorit, låten "Forbidden city", som även den har celebert besök i form av Kraftwerks Karl Bartos som har varit med och skrivit låten. Jag kommer inte ihåg var jag köpte den här singeln, men eftersom plattan och låtarna av någon konstig anledning aldrig slog i Sverige så var den inte lätt att hitta. Men låten är en otroligt snyggt producerad och tillbakalutande popdänga som, trots att den inte har den mest lättnynnade melodin, ändå sitter där, mycket tack vare ett väldigt skönt gung i låten. Dessutom är gitarrerna i låten väldigt snygga och sköna! För mig är det lite obegripligt att låten inte kom in på Tracks eller blev en hit, men som sagt så kanske den inte är så lättlallad som låtarna gärna ska vara på den svenska marknaden. Men det som då är refräng på låten är riktigt snyggt gjord, med häftigt tonartsbyte!

Men om man då jämför med "Disappointed"-singeln så är de andra spåren på den här singeln av en helt annan kvalitet. Låten "Imitation of life" låter kanske mer New Order än vad någon annan av Electronics låtar någonsin gjort, men här hörs dock synthmästarna i kombination, Benard Sumner och Kraftwerks Karl Bartos. Detta är en riktigt häftig synthkaskad som gott skulle ha passat som en egen singel egentligen!
Det tredje spåret är låten "A new religion" och om "Imitation of life" låter mer New Order så skulle den här låten mer kanske påminna om Johnny Marrs tidigare band istället, The Smiths. Någonstans skulle man kunna föreställa sig Morrissey sjunga den här låten också, även om det kanske är den svagaste låten på den här singeln.

För de som undrar så gjorde Electronic en platta till, "Twisted tenderness", ett helt OK album det med, innan Bernard Sumner återförenade New Order igen 2001 (som även precis släppt en ny platta, "Music complete"). Men jag känner mig manad att bjuda på två klipp, förutom "Forbidden city" även det sorgligt undanskuffade andra spåret "Imitation of life"!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...