expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 26 mars 2019

Roxette - The look

Utgivningsår: 1988
Skivbolag: EMI
B-sida: Silver blue (demo version)

Det känns som eoner sen jag skrev om en singel. Ungefär lika länge känns det som jag skrev om nåt från 80-talet. Så jag kände att jag ville råda bot och bättring på det och varför inte då för en gångs skull ta en klassiker, kanske det mest klassiska inom svensk popmusik som finns. Jag insåg att jag faktiskt bara skrivit om Roxette en enda gång, för snart tio år sen då jag skrev om debuten "Pearls of passion".

"The look" finns det trots allt mycket att minnas för, förutom Per Gessles genialiska melodi och Clarence Öfvermans snygga produktion. Sen kanske texten inte är den klockrenaste. Ska vi nagelgranska den så är den rätt märklig och lite obegriplig, men det finns ju gånger då man kan

ignorera det om allt runt omkring stämmer.
     Sen kan man ju fundera på vad det månne hade blivit med Roxette om inte en amerikansk utbytesstudent i Sverige hade fått för sig att ta låten över till USA och sen presentera den för amerikanska radiostationer. För det var ju så det startade en gång internationellt för Roxette.
     Dessutom har ju amerikanska MTV haft en förmåga att överreagera på ganska mycket, som när Marie Fredriksson vandrar in i badrummet i videon och sätter sig och spela gitarr på en toalett, vilket blev för mycket för amerikanarna då. Man kanske skulle ha behållt den gamla videon, för det gjordes en annan video först, innan "The look" kom över till USA (som tyvärr inte finns på Youtube).

Jo, jag har nog hört "The look" lite för mycket genom åren. Runt 1988-89 så följde jag MTV och Sky Channel oerhört mycket och spelade in rockvideor på VHS från kabelkanalerna. Jag följde varje vecka när MTV och programledaren, burrhåret och Tommy Nilsson-kopian, Adam Curry räknade ner den amerikanska hitlistan och Roxette till slut var etta och man hade sett videon extremt många gånger och kanske spelat in den 2-3 av dom. Så även om en låt är sönderspelad så är ändå minnena man har till den fräscha genom livet. Det gäller bara att komma ihåg att plocka upp dom då också. Glöm aldrig det när ni hör 80-talets största hits igen och någonstans suckar tröttsamt.

Jag har faktiskt två singlar med "The look" och det känns rätt att ha det. Den ena är den vanliga versionen som såldes i affärerna och den röda, med röd vinyl, är en begränsad specialutgåva som gavs ut i 8000 exemplar. Det är inte så ofta jag kan ståta med udda utgåvor på bloggen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...