expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 28 juni 2019

Major Lance - Now arriving

Major Lance - Now arriving
Utgivningsår: 1978
Skivbolag: Soul/Motown
Betyg: 2/5
Jag hamnade i en Röda Kors-butik i en mindre by utanför stan förra sommaren där det fanns en skaplig mängd med 70-talssoul i skivbacken. En av dom hade jag aldrig hört talas om och jag hade kanske hoppat över skivan om det inte stått Motown på den. Eller nästan i alla fall, den är utgiven av en av deras dotterbolag Soul. Men jag blev nyfiken i alla fall, tillräckligt för att köpa den. Motown och 70-tal kan ju inte vara helt fel...

Major Lance, som faktiskt är döpt så, tillhör då den tidiga soulmusiken i första hand, slutet av 50- och 60-talet, vilket är souleror jag inte börjat forska i så mycket än så det här namnet har passerat mig obemärkt förbi. Den här är alltså en väldigt sen Major Lance, faktiskt hans näst sista studioalbum någonsin, och det enda han gjorde under Motowns vingar. Han slutade nämligen göra egen musik redan 1983, men turnerade likväl till sin död 1994.

Gamla falnade stjärnor som ändå försöker haka på den rådande trenden brukar sällan bli så bra, även om nu 80-talet är full av lysande undantag. Men inom soulmusiken så brukar det ibland höras att nåt inte stämmer och man kan säga att så är fallet här. Jag ska inte säga att det är dåligt eller att han sjunger dåligt. Det glimmar till då och då, inte minst i början av B-sidan med "Think about the love we had" och "Troubles" som är helt OK.
     Men Major Lance har dock ingen speciell röst som man lägger på minnet, eller så hade han det en gång och den har falnat. Och produktionen känns rätt tam och trist för en platta från den här tiden och som har Motowns signum på sig. Han försöker göra någon sorts disco på sina ställen, men det svänger aldrig och "Chicago disco" låter riktigt dåligt. Den är också ett bevis på att melodierna gärna kunde få vara lite häftigare, liksom den evigt malande sega och avslutande balladen "It's all over". Nja, jag hade nog lite högre förväntningar på denna, men det höll inte riktigt. Det kändes lite för svagt, trots allt. Skivan blir troligen inte kvar i samlingen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...