expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 30 juni 2019

Blondie - Autoamerican

Blondie - Autoamerican
Utgivningsår:
 1980
Skivbolag: Chrysalis
Betyg: 3/5
Det är alltid spännande när man ska plöja igenom ett Blondie-album och oftast är det till min belåtenhet också. Blondie är ett spännande band, kanske ett av popvärldens mest spännande band och Debbie Harry har ett av popvärldens mest spännande röster. Mitt intresse för bandet har skjutit i höjden enormt sen jag började samla 70-tal.

Däremot kanske inte det här är deras allra bästa album. Den är på intet sätt dåligt, den är fullt lyssningsbar och OK, men den är väldigt ojämn och deras experimentlusta kanske blir för mycket ibland. Reggaepastigen och superhiten "The tide is high" har jag aldrig gillat nåt nämvärt och när Debbie Harry plötsligt sjunger jazz i "Here's looking at you" så känns det fel och plastigt på nåt sätt.

"Autoamerican" är ett försök att röra sig allt mer bort från sin mer vanliga new wave-rock-stil, men man verkar inte riktigt veta åt vilket håll. Men på några spår så känns bandet igen, som singeln "Rapture" som är riktigt bra. Debbie Harry är åter lite av innovatör med sin rap, som inte var allt för vanligt 1980.
     Låten "T-birds" är 
kanske den låten som mest påminner om 70-talets Blondie och det är inte helt oväntat också en av mina favoriter på plattan. Det är en snyggt gjord platta som funkar helt OK och är intressant, samtidigt som jag saknar en del av det som en gång gjorde Blondie så lysande på 70-talet. Det finns ännu starkare plattor bakåt i historien även om denna fyller sin funktion. Eftersom jag samlar Blondie så blir den förstås kvar i samlingen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...