expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 9 juni 2019

Nytt i samlingen - Maj 2019

Herbert Leonard - Puissance et gloire
Utgivningsår: 1985
Skivbolag: Carrere
B-sida: Chateauvallon (det officiella temat till serien)
Musik från TV-serier fascinerar mig. Att på den korta tid man har på sig för att introducera en deckare eller komedi skapa ett musikstycke som direkt ska fånga seriens stämning så den
eventuella tittaren ska fatta vad detta är för sorts program. Bara därför är det en anledning att skaffa denna singel med Herbert Leonard, som jag för övrigt aldrig hade hört talas om innan. Men "Chateauvallon" är den franska originaltiteln på den tantsnusk serie som gick i Sverige i 80-talets mitt och som hette "Makt och rikedom". Jag följde aldrig den serien själv, men såg ett par avsnitt när jag spenderade en sommar med min farmor 1986 som följde den. Blanda kultserien "Lace" med Jackie Collins så har ni en rätt klar bild om vad detta är. Musiken är synthbaserad, förförisk och mystisk, precis som man vill att serien ska uppfattas. A-sidan är alltså signaturen med sång och B-sidan instrumental. Det doftar 80-tal och glamour lång väg och det är väl inget fel när det gör det. Men framför allt är det nostalgi från sommaren 1986 när jag 11 år gammal satt i soffan och farmor i fåtöljen och såg serien i sommarkvällen, och jag fattade inte mycket om vad serien handlade om...


Tomita - Kosmos
Utgivningsår: 1978
Skivbolag: RCA Red Seal
Betyg: 4/5
Många ville utforska det då relativt nya instrumentet synthen i slutet av 70-talet och vissa blev mer framgångsrik på det, som Kraftwerk eller Jean-Michel Jarre. Men i Japan fanns en större experimentlusta, vars musik inte alltid nådde mainstream-status i världen. Kitaro var ett namn och ett annat var Isao Tomita, eller bara Tomita som det stod på skivorna. Jag hade aldrig hört talas om Tomita innan maj-månad började och fick kolla lite på Youtube först innan jag inköpte ett par plattor med honom. Trots allt var omslagen otroligt snygga! Tomitas synthar har kanske inte åldrats med välbehag i jämförelse med Jean-Michel Jarre, men musiken han gör är ändå otroligt välgjort och spännande. Musikaliska äventyr som man inte vet vart de ska ta vägen, men som man bara vill höra klart och som är väldigt avkopplande! Den här innehåller både väldigt välgjorda covers på kända verk och originalverk och efter att ha lyssnat på detta så kommer det komma mer Tomita i min samling!


Tommy Flanagan & Red Mitchell - You're me

Utgivningsår:
 1980
Skivbolag: Phontastic
Betyg: 4/5
Två giganter på samma platta och båda två har jag väldigt lite med. I alla fall vad gäller med små sättningar. Dessutom är normalt piano och bas utan trummor inte det jag lyssnar på så ofta, förutom möjligen Oscar Peterson med lite lågmäld soft bakgrundsbas. Men "You're me" är ett fantasifullt och samtidigt skönt möte mellan Tommy Flanagan och Red Mitchell, med Red Mitchells bas otroligt starkt ljudande. Detta är inget ösigt sväng utan lite som stillsamt utforskande av varandra. "You're me" är otroligt avkopplande och spännande att lyssna på och rekommmenderas varmt.


2 Brothers On The 4th Floor - Dreams
Utgivningsår:
 1994 Skivbolag: Lowland
Betyg: 3/5
90-talets eurodisco för på tok för lite utrymme här och den här plattan kändes som ett måste i samlingen. Holländska bröderna Bobby och Martin Boer med ansiktena och rösterna Des'ree och D-Rock i 2 Brothers On The 4th Floor. Sommaren 1996 hade jag faktiskt mailkontakt med Bobby Boer, efter att jag mailat bandet och frågat när bandets nya platta skulle komma. Brodern på fjärde våningen ville att jag skulle maila honom hur det gick för bandets då nya singel "Mirror of love" på listorna och då låten klättrade på Tracks så blev det några konversationer fram och tillbaka samt att jag skulle hälsa Dr Alban och Ace Of Base. Jag har naturligtvis inte levererat hälsningen, mailkontakten med Bobby Boer är sen eoner utdöd och jag har ännu inte hittat bandets andra platta. Men det var en kul tid som då nyfrälst eurodiscofreak och jag ville verkligen ha denna på CD, för singlarna "Dreams (will come alive)" och "Let me be free" är ljuvliga dansklassiker, liksom "Never alone". Sen kan jag som vanligt avvara som obligatoriska tre mixarna på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...