expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 14 augusti 2019

Sommarplågor #10: Freestyle/Drömhus - Vill ha dej/dig

OK, nu ska vi försöka reda ut den här härvan i lugn och ro, för det kan låta lite rörigt i denna text. Den version som är främst förknippad med termen "Sommarplåga" numera är Drömhus version, men eftersom Freestyles version kom mitt i sommaren och blev etta på singellistan 14 augusti så vore det dumt att inte kalla den sommarhit och inkludera den. Dock har dom båda versionerna olika stavning på ordet "dej" i titeln.

Freestyle - Vill ha dej/Kom till mej

Utgivningsår:
 1981
Skivbolag: SOS Recording
B-sida: I want you/Isn't that fine

Alltså till originalsingeln, som bara den väcker mer frågor än svar. Freestyle var alltså det som senare blev Style, Christer Sandelin, Tommy Ekman och Gigi Hamilton, plus Anders Uddberg och Joakim Hagleitner. Om ni tittar på bilden här bredvid så ser ni en tjej till där, i mitten översta raden, hon var av någon anledning med på omslaget, men aldrig med i bandet. Men det gick ju bra för henne ändå, Kayo. För att komplicera till det ännu mer så passerar ännu ett ansikte förbi på omslaget till plattan, en tjej som aldrig heller var med i bandet, men som också skulle lyckas rätt bra i karriären, Diane Söderholm i housesysterduon DaYeene. Det är skönt att se att man var så noga på den tiden med att visa vilka som var med bandet.

Den här låten är släppt som en EP egentligen, med "Vill ha dej" och låten "Kom till mej" på A-sidan och låtarna på engelska på B-sidan. Freestyle hade släppt låtar på engelska innan den här singeln som floppat grovt, och visst drömde man om utlandet vilket förklarar dom engelska versionerna. Och "Kom till mej" är ingen dålig låt alls, men i jämförelse med den mer kända låten är den mycket mer albumspår än hitlåt, så dess närvaro som A-sida kan man ifrågasätta. Men eftersom "Vill ha dej" är superhiten så koncentrerar jag mig från och med nu på den.

För jag gissar att dom flesta har hört den här låten någon gång, en av dom stora svenska listhitsen genom tiderna. "Vill ha dej" är tonårslåten om hemliga kärleksfantasier vid skolbänken. När jag hörde låten första gången (som väldigt liten) så kändes låten lite ångestladdad på nåt sätt, för visst är det speciellt med den kittlande dramatiska inramningen i versen som verkligen gjorde att låten och texten kändes träffande om man var i den åldern. Jag tycker produktionen och låtuppbyggnaden är lysande och jag kan ännu höra den här låten ofta utan att den känns sönderspelad. Den träffar en sorts nostalgisk nerv från den tiden som texten beskriver. Kanske bland det bästa duon Sandelin och Ekman skapat i karriären. Sen om det är just den här låten som jag först plockar fram för att få sommarkänslorna är jag väl mer tveksam till...




Drömhus - Vill ha dig

Utgivningsår:
 1998
Skivbolag: Dr Records/CNR Music
Andra-Tredje spår: Vill ha dig - Extended & Ja må hon leva
Therese Granqvists a k a Drömhus version har en liten annan stavning på titeln. Medan Freestyle använder talsvenska på originalet och kallar den "Vill ha DEJ" så har det här blivit mer traditionell skrivsvenska och låten heter följaktligen "Vill ha DIG".

Att det kommer diverse covers på kända hits och lyser upp sommarlistorna är ingen ny företeelse precis utan snarare har det varit något av det mest kända och bästa recepten till en bra sommarhit. Drömhus var menat att vara ett försvenskande av genren "dreamhouse", men med åren så har Drömhus låtar snarare fått epiteten eurodisco på svenska i mångas ögon. Men jag har alltid gillat Drömhus musik. Therese Granqvist har en charmig och söt röst kryddat med sin utpräglade stockholmsdialekt och som fan av 90-talets dansmusik är det svårt att inte lockas av den pigga dansproduktionen. Alltså föll även jag för denna 90-talstolkning av Freestyles låt, som egentligen saknar det mesta som originalet var känd för. Det som på "Vill ha dej" är en mysig, kittlande och lite dramatisk låt om tonårskärlek är mer en somrig allsångspartylåt i Drömhus version, men där Therese lite naiva röst ändå hittar tonårskänslan. Freestyle själva hade nog inget emot det, eftersom Tommy Ekman finns i kören. Dessutom var låten lite av räddaren i nöden på den tiden, för som jag sa när jag skrev om Beastie Boys "Intergalactic" så var sommaren 1998 i det närmaste en ökensommar musikaliskt för mig, vilket gjorde att jag alltid fick hålla mina förhoppningar till den här låten varje lördag vid "Sommartoppen".

Tredjespåret på singeln vill jag gärna notera. Den användes en hel del när jag sände närradio, för när det skulle firas jubileum och födelsedag så var det grymt tacksamt att hitta denna inspelning av "Ja må hon leva" på skiva. Så många har det ju inte direkt gjorts i historien. Sen kanske det är en av de mer udda uppslagen till en "B-sida" jag varit med om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...