expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 21 september 2019

R.E.M - Accelerate

R.E.M - Accelerate
Utgivningsår:
2008
Skivbolag: Warner Bros
Betyg: 
4
/5
Michael Stipe och R.E.M på bästa rockhumör efter plattan "Around the sun" som inte fått samma goda mottagning som bandets tidigare alster. Jag gillar i och för sig "Leaving New York" från just den plattan och även om jag ännu inte hunnit plöja igenom plattan så tror jag inte den är så dålig. Däremot så kan den få lite problem att klå just detta för trots att R.E.M nu gjort många kanonplattor så får jag erkänna att detta nog hamnar på top tre R.E.M-plattor. Nu har jag de senaste åren blivit ett stort R.E.M-fan och fått ett stort ökat intresse för det bandet, men trots det så överraskade "Accelerate" mig en del när jag hörde på den. En nästan arg platta med en hel del samhällskritik i texterna, men framför allt ett grymt skönt driv och ös i melodierna.

Framför allt inledande "Living well is the best revenge" och tredje singeln "Man-sized wreath" är riktigt bra och leder lyssnaren i en ursinnig och skön rockfärd som låter stundtals lite olikt R.E.M. Jag gillar den här plattan jättemycket och om man jämför med tidigare mer rockbetonade R.E.M-plattor, som "Monster" från 1994, så tycker jag denna är rakare och jämnare. Nu skulle det inte bli så jättemycket mer att jämföra med efter detta, för efter en platta till så la R.E.M ner verksamheten för gott. Men detta är alltså bland det bästa i musikväg som bandet lämnade efter sig, i konkurrens med många bra plattor som bandet gjorde! Enda riktiga nackdelen med plattan: Den är för kort och klockar in på bara 34 minuter!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...