expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 7 oktober 2019

Paris France Transit - Paris France


Paris France Transit - Paris France
Utgivningsår: 1982

Skivbolag: Sonet
B-sida: 
Ego

Vad kul när man kan kombinera två av sina favoritintressen i en ljuv förening, skivsamlande och gamla radioprogram! Det kommer en redovisning från denna hösts upplaga av Sundsvalls Skivmässa inom kort, men ett av fynden där hade jag tänkt att lyfta fram med en egen artikel. För denna singel blev jag jublande lycklig av, kanske främst för att jag inte ens hade en aning om att den ens fanns som singel.

På 80-talet och 90-talets början så hette nattradion i Sveriges Radio "Stjärnornas musik". Det var inget speciellt mer än melodiradio i fin förpackning. Jag ska inte gå in närmare på själva programmet, men det var mysig nattmusik med hallåor som ibland var riktigt bra och ibland försökte på ett lite pinsamt sätt skohorna in radioövergångar mellan låtarna fast det inte passade.

Det unika med "Stjärnornas musik" var att man hade ett intro. Introt till nattradion då gjordes av franska Paris France Transit och hette påpassligt nog också "Paris France". Paris France Transit var egentligen en fortsättning på ett mer känt band från Frankrike, Space, som hade en jättehit med den tidiga synthlåten "Magic fly" 1977. Space var bildat av monegasken Didier Marouani och splittrades 1981. Marouani drogs in i en rättslig process om namnet Space med producenten Jean-Phillip Illiesco och fick ändra namnet till Paris France Transit (och vann tillbaka namnet Space 1990).

Och som ett fan av gamla klassiska radioprogram från Sveriges Radios historia så är det förstås en ynnest att hitta denna signatur på vinylsingel! För den till 80 % instrumentala "Paris France" är ett mäktigt synthepos med rymdaktigt och dramatisk melodi och ljudbild som gör lyssnaren engagerad. Sen kanske det blir lite antiklimax när en manskör börjar svagt sjunga låttiteln om och om igen, vilket känns kanske något malplacerat. Men har man som jag hört låten multum antal gånger så blir man snart van och tycker låten är lika skön ändå! Detta fynd kan nog sälla in sig på listan över årets bästa fynd när 2019 snart ska summeras, för detta är klassiskt och unikt!

Det lite roliga är att lika dramatisk och spännande som "Paris France" är, like piggt och glatt är B-sidans 100 % instrumentala "Ego", som också finns med på Paris Frans Transits självbetitlade debutalbum. Och jag bjuder gärna på båda låtarna här! Tyvärr finns "Paris France" på Youtube endast i sin lite längre albumversion, men den skiljer sig i övrigt inte från singelversionen nåt nämnvärt.



2 kommentarer:

  1. Vad ska man få tag i Paris France Transit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar jag kunde svara på det för jag hade tur och hittade mitt ex av singeln på en skivmässa. Men jag antar att skivmässor är det bästa hoppet. Lycka till!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...