expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 4 oktober 2019

Melanie C - Northern star

Melanie C - Northern star
Utgivningsår: 1999
Skivbolag: Virgin Records
Betyg: 2/5
Jag tillhör inte dom som tycker Melanie C har en bra sångröst. Den funkar i lagoma doser, men efter att ha hört 80 % av "Northern star" så börjar hennes rätt nasala röst kännas irriterande för öronen.

Likväl har Melanie C blivit den Spice-flicka som lyckats bäst i karriären. Och om man ska jämföra mellan Spice Girls-medlemmarna så kan jag förstå det, även om jag personligen är mer av ett Emma-fan. Rösten är trots allt karaktäristisk och hennes låtar var mest strömlinjeformade och radioanpassade på sin tid.

Singlarna på "Northern star" är bäst, titelspåret, "Never gonna be the same" och "I turn to you". Fast jag älskar ju långt mer den euroinspirerade singelmixen av Hex Hector av den sistnämnda. Albumversionen är OK, men inte mer. Jag har verkligen svårt för det där, när man släpper en singel som blir stor och låter kanonbra  och sen drar man skivköparen vid näsan genom att låta albumversionen låta nåt helt annat. Så egentligen skulle Mel C ha betygsavdrag bara för det.

Men om jag nu ska fokusera på de övriga låtarna på plattan så är detta lite av modellen "gör-allt-bara-det-låter-långt-bort-från-Spice-Girls". Det finns rocklåtar, det finns britpopsliknande musik och det finns singersong-writer-musik. Det spretar förvisso inte så farligt och det är skickligt melodimässigt. Men det blir ändå tämligen långtråkigt och inget mer än singlarna låter särskilt spännande. Produktionen låter mellanmjölk från 90-talets slut och i slutändan har jag, som sagt, hört mig mätt på hennes röst också. Nej, detta blir nog inte kvar i samlingen. Första låten "Go!" är faktiskt helt OK, den är producerad av William Orbit och det brukar innebära kvalitetshöjning. Därför bjuder jag på titelspåret och "Go!".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...